Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Slachtoffer medische misser staat in de kou'

  •  
15-12-2011
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
ANP-ziekenhuis300_02.jpg
Nationale ombudsman geschokt: Universitair Medisch Centrum Groningen en Inspectie faalden in zaak baby Jelmer die gehandicapt raakte door operatie
Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en de Inspectie voor de Gezonheidszorg hebben op schokkende wijze gefaald in het onderzoek naar baby Jelmer en de darmoperatie waarbij het zes weken oude kind ernstig gehandicapt raakte. Nationale ombudsman Alex Brenninkmeijer uitte in zijn rapport over de zaak felle kritiek, melden media donderdagochtend. UMCG negeerde signalen dat het niet goed ging met het kind en gaf nooit uitleg, zegt Brenninkmeijer. Hij wil dat de ouders snel informatie en compensatie krijgen. Het UMCG zegt dat het de gang van zaken betreurt, maar dat het nooit informatie heeft achtergehouden.
Het Groningse universiteitsziekenhuis heeft volgens de Ombudsman “kil, afstandelijk en zelfs berekenend” geopereerd, zo schrijft Trouw. De Inspectie voor de Gezondheidszorg heeft zo ernstig gedisfunctioneerd in de zaak “dat elke beschrijving getart wordt”. De ombudsman stelt dat hij dergelijk disfunctioneren nog nooit eerder is tegengekomen in zijn ervaring met de overheid.
De ouders van Jelmer wilden weten wat er was gebeurd en stuitten daarbij jarenlang op een muur van onwil. Het ziekenhuis gaf geen opheldering. De inspectie presenteerde pas na ruim drie jaar een rapport waarin werd geconstateerd dat er bij de operatie ernstige fouten waren gemaakt. De IGZ trok het rapport echter in het voorjaar van 2011 plotseling in. De betrokken inspecteur werd van de zaak gehaald. Er kwam een nieuw rapport waarin werd gesteld dat er geen fouten waren gemaakt. De ouders brachten de zaak deze zomer via radioprogramma Argos naar buiten. De Ombudsman stelde daarop een onderzoek in.
Brenninkmeijer constateerde dat mensen die de dupe zijn van medische fouten in Nederland feitelijk in de kou staan, zo meldt RTL Nieuws. Ziekenhuizen hebben klachtenprocedures, maar die werken niet goed. De Inspectie voor de Gezondheidszorg behoort zaken, aangedragen door burgers, te onderzoeken, maar in de praktijk komt daar weinig van terecht. “Dus als burger moet je procederen tegen professionals van het hoogste niveau, gepokt en gemazeld op medisch en juridisch terrein. De ongelijkheid is zo gigantisch. Hoe moet je daar als burger tegenop boksen?”
De minister van Volksgezondheid moet ingrijpen, vindt de ombudsman. Het ministerie werkt op het moment aan een wet die de rechten van consumenten in de zorg beter moet beschermen. Maar volgens Brenninkmeijer biedt die geen soelaas. “Er komt dan een geschillencommissie die bemiddelt. Maar die grote ongelijkheid tussen patiënten en artsen blijft.” Hij vindt dat er “iets” moet komen dat de kant van de patiënt kiest. “Die zorgt dat de onderste steen boven komt.” Deze week stuurt hij hierover een brief aan minister Edith Schippers.
Het UMCG zegt niets verhuld te hebben en verwerpt de conclusies van het rapport van de ombudsman. In een verklaring zegt het ziekenhuis: “Alle betrokkenen in het UMCG vinden het verschrikkelijk wat Jelmer en zijn familie is overkomen. Wij betreuren dat we onvoldoende transparant zijn overgekomen en dat we niet in staat zijn gebleken in de communicatie met de ouders van Jelmer duidelijkheid te verschaffen. Het UMCG verwerpt echter de conclusie van de Nationale ombudsman dat het UMCG bewust informatie heeft achtergehouden.”

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.