80

Social media: het is wachten op het eerste volksgericht

Mensen vaak eerder naar Facebook dan naar politie ... Maar meldingen op social media kunnen leiden tot vervelende gevolgen

Steeds vaker maken mensen melding van een geweldsincident op sociaal media, voordat de politie er onderzoek naar heeft kunnen doen.

Volgens social-mediadeskundige en politieadviseur Roy Johannink is het ‘wachten op het eerste volksgericht’, in de Volkskrant maandagmiddag naar aanleiding van het 17-jarig meisje uit Rolde.

Sanne Schuurmans raakte tijdens de TT in Assen ernstig gewond aan haar gezicht toen iemand een wijnfles naar haar gooide. Haar vader die advocaat is, plaatste vervolgens de foto’s van zijn dochter op Facebook en loofde een beloning uit van 2.500 euro voor de gouden tip.

De politie achterhaalde vervolgens via internet haar telefoongegevens om de aangifte te kunnen opnemen, schrijft de Volkskrant.

Johannink maakt zich zorgen dat er een een omkering komt in de manier waarop burgers met misdrijven omgaan. Een melding is vaak eerder gedaan op Facebook of Twitter dan bij de politie. Johannink heeft een adviesbureau dat onderzoek heeft gedaan naar het gebruik van sociaal media bij de politie.

Johannink in de Volkskrant:

Het is tegenwoordig eenvoudiger om mensen te zoeken. Dat kan leiden tot vervelende gevolgen, zoals onlangs bij een mishandeling in het centrum van Eindhoven. Daar werd de verkeerde Tom Kantelberg aangezien voor een van de daders.

Daarbij kunnen video’s en foto’s verkeerd worden geïnterpreteerd omdat je bij het zien van een foto alleen niet de hele context van het verhaal meekrijgt. Johannink geeft als voorbeeld een agente die een verdachte in het kruis trapt. Als je daar alleen de foto van ziet, kun je sneller denken dat die agente het fout doet. Maar als je ook de voorgeschiedenis kent, is het vaak een veel genuanceerder verhaal.

De Nationale Politie vindt het niet wenselijk dat oproepen voor informatie en opsporing eerst op internet worden gezet voordat mensen naar de politie gaan. Volgens de Politie is er geen sprake van een trend, maar moeten ze wel meegaan met de ontwikkelingen van deze tijd. 

Lees: Vrees voor ‘omkering’ in aangiftebeleid door social media

Geef een reactie

Laatste reacties (80)