13

Spits lost op in Metro

Lezers moeten overstappen wegens bezuinigingsoperatie Telegraaf-concern

TMG stopt met Spits, de krant die in 1999 razendsnel werd opgericht om te concurreren met het uit Scandinavië afkomstige Metro dat in rap tempo de lezersmarkt veroverde met een gratis ochtendkrant. Spits gaat over in Metro, een krant die inmiddels door het Telegraaf-concern is overgenomen. De redacties waren al eerder samengevoegd.

De Volkskrant schrijft:

Spits wordt samengevoegd met Metro en breidt haar bereik uit door het verspreidingsgebied te vergroten en de oplage te verhogen naar een gemiddelde van 510.000 exemplaren per dag, laat het concern weten in een persbericht. ‘Bovendien wordt Metro uitgebreid met de meest gewaardeerde onderdelen uit Sp!ts. Zo ontstaat een dikkere en nog completere krant die een nog grotere doelgroep bereikt.’ 

Het nieuws van vandaag volgens Sp!tsDe website Spitsnieuws.nl blijft wel bestaan. In tegenstelling tot Metro is Spits er in geslaagd een groot online bereik op te bouwen. De papier krant Spits was ook een van de belangrijkste marketinginstrumenten voor die andere Telegraaf-site, Geenstijl, die een tijd lang een eigen rubriek in de krant vulde.

Van de vier gratis dagbladen die de markt bestormden, Dag van PCM, De Pers, Spits en Metro, is nu alleen de laatste nog over. Het fenomeen gratis krant, dat samen met inetrnet wordt gezien als de bijl aan de wortel van de betaalde kranten, is daarmee zelf eerder – vrijwel – ten onder gegaan.

cc-foto’s: Erwin Boogert

Geef een reactie

Laatste reacties (13)