24

‘Spitsstroken openen: meer uitlaatgassen en ongelukken’

Milieudefensie reageert op het plan van minister Schultz van Haegen (Verkeer) om spitsstroken ook buiten de spits te laten gebruiken

Door het openstellen van spitsstroken buiten de spits zullen meer uitlaatgassen vrijkomen. Ook komen omwonenden voor het voldongen feit van een wegverbreding te staan. Bovendien zijn spitsstroken smaller dan gewone rijbanen, waardoor de kans op ongelukken groter wordt. Dat zegt Milieudefensie in een reactie op het plan van minister Schultz van Haegen om de stroken altijd open te stellen.

Willem Verhaak, coördinator Mobiliteit van Milieudefensie:

De minister omzeilt de eisen voor de luchtkwaliteit. Voor spitsstroken gelden soepele milieueisen omdat deze stroken niet de hele dag open zijn. Permanent openstellen betekent meer ruimte voor het wegverkeer en een toename van het wegverkeer betekent meer uitlaatgassen. Verder staan omwonenden nu voor het voldrongen feit dat de snelweg in hun omgeving is verbreed. Ook zet Milieudefensie vraagtekens bij de gevolgen voor de veiligheid. Spitsstroken zijn namelijk smaller dan normale stroken, zodat er sneller ongelukken kunnen gebeuren.

Het AD meldt dat Verkeersminister Melanie Schultz van Haegen gaat bekijken of spitsstroken permanent kunnen worden opengesteld. Nu worden deze extra rijbanen alleen opengedaan als het druk is op de weg.

Schultz van Haegen:

We hebben ruim 225 kilometer aan spitsstroken die delen van de dag dicht zijn. Ik wil bekijken of we die niet gewoon permanent kunnen openstellen. Dan halen we het meeste uit elke meter asfalt die we hebben aangelegd.

Schultz van Haegen zegt rekening te willen houden met de normen voor lucht en geluid en de verkeersveiligheid. “Maar daar waar het kan, moeten de stroken open zijn.”

Geef een reactie

Laatste reacties (24)