11

Spoorwegen slagen er niet in trein A’dam-Brussel goed te laten rijden

Zes jaar geleden ontspoorde het 11 miljard kostende Fyra-project, de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel, volledig. De gloednieuwe Italiaanse treinen, die letterlijk uit elkaar vielen, werden uit dienst genomen en vervangen door de Intercity Direct. Ook die kampte meteen met problemen. En dat is nog steeds zo, schrijft de NOS:

De trein doet er in het spoorboekje nog altijd een uur langer over dan de Fyra (2’49 uur versus 1’51 uur), een lastminute-enkeltje is ruim 7 euro duurder en gemiddeld rijdt bijna 20 procent van de treinen van en naar Brussel niet op tijd. Voor reizigers die tussen de Randstad en Brussel pendelen is de treinrit sinds het Fyra-debacle er niet veel beter op geworden. Bijna één op de vijf treinen komt dus met vertraging op het eindstation aan, maar daar blijft het niet bij. In de cijfers die de NS en de NMBS geven, is de uitval van treinen niet meegerekend. In Amsterdam kwam het afgelopen jaar zo’n 8 procent van alle treinen helemaal niet aan. Voor het traject van Amsterdam naar Brussel zijn de uitvalcijfers niet bekend.

De treinen zijn niet alleen onbetrouwbaar maar ook peperduur. De prijs voor een retourtje Amsterdam-Brussel loopt op tot 90 euro. Volgens de NS zijn de prijzen verhoogd omdat te veel mensen gebruik willen maken van de treinen.

Spoor Pro, het vakblad voor de spoorwegsector schreef vorige week:

Vakbond FNV Spoor heeft onlangs uit onvrede een speciale HSL-werkgroep opgezet met vertegenwoordigers van alle medewerkers die betrokken zijn bij die lijn. De werkgroep maakt zich onder meer zorgen over de gebrekkige opleiding en ondersteuning. Er zijn volgens de vakbondsleden verschillende knelpunten die bijdragen aan het aantal en de duur van strandingen. De werkgroep komt half januari met een manifest waarin staat hoe de prestaties en het werkplezier op de HSL met een beperkt aantal extra kosten verbeterd kunnen worden.

cc-foto: Nicky Boogard

Geef een reactie

Laatste reacties (11)