Laatste update 15:15
76

Stikstofcrisis laat kabinet geen keus: maximumsnelheid moet omlaag

Het kabinet ontkomt er niet aan om de veestapel te verkleinen en de maximumsnelheid op (snel)wegen te verlagen, dat is de conclusie van het adviesrapport dat oud-minister Johan Remkes woensdag presenteert. Remkes kreeg de opdracht om oplossingen te vinden voor de stikstofcrisis in Nederland. Door de grote hoeveelheid stikstof die neerdaalt, staat de biodiversiteit onder druk, nemen plantensoorten af en verdwijnen vogels en insecten. De Raad van State oordeelde eerder dit jaar dat Nederland er onterecht vanuit gaat dat de stikstofneerslag in Nederland zal afnemen. Doordat er geen beleid is om de stikstofuitstoot voldoende te beperken zijn een groot aantal projecten stil komen te liggen.

Uiteindelijk zullen alle sectoren maatregelen moeten nemen, maar volgens Remkes kan de stikstofuitstoot het snelst worden beperkt door maatregelen in de argrarische sector en het verkeer. Daartoe behoort een forse inkrimping van de veestapel (zoals eerder al geopperd door D66 en Groenlinks) vooral in de buurt van natuurgebieden. Komt er in de agrarische sector veel ammoniak vrij, in het verkeer gaat het om stikstofoxiden. Die moeten worden ingeperkt door een verlaging van de maximumsnelheid. Een gevoelige conclusie voor ‘vroem vroem-partij’ VVD, die juist fel voorstander was van het verhogen van die maximumsnelheid.

Het AD schrijft:

VVD’er Remkes sluit uit dat natuurgebieden geschrapt kunnen worden, om zo onder de stikstofregels uit te komen. Binnen zijn eigen partij klonk die wens eerder wel, net als bij werkgeversorganisatie VNO-NCW en boerenbelangenbehartiger LTO. Voorzitter Hans de Boer van VNO-NCW zei in augustus dat hij ‘minder en grotere natuurgebieden’ wilde.

Het kabinet neemt een week de tijd voor het met een reactie komt op het advies van Remkes, wiens adviescommissie volgend jaar met een voorstel voor een compleet nieuw stikstofbeleid komt.

Cc-foto: Dennis Elzinga

Geef een reactie

Laatste reacties (76)