44

Supermarkten stunten meer met kiloknallers

Wakker Dier: Diervriendelijke aanbiedingen met 7 procent afgenomen

Het aantal diervriendelijke aanbiedingen in supermarkten is vorig jaar met 7 procent afgenomen. Dat heeft stichting Wakker Dier uitgezocht. De organisatie bekeek de reclamefolders en websites van de tien grootste supermarktketens en concludeert dat supermarkten meer met kiloknallers zijn gaan stunten.

Vooral de aanbiedingen met diervriendelijk vlees zijn in 2013 afgenomen, met 40 procent. Aanbiedingen voor diervriendelijk zuivel en eieren zijn wel gestegen.

Supermarkten houden volgens Wakker Dier de trend naar duurzaam en diervriendelijk actief tegen. Terwijl de consument, ondanks de economische crisis, steeds vaker kiest voor diervriendelijke producten, gaan supermarkten hier met hun aanbiedingen niet in mee. Wakker Dier schrijft:

Omdat de maatschappij wil verduurzamen, werken overheid en sector aan antibioticavermindering, en kiest de Nederlander steeds vaker voor een vegetarische maaltijd of voor vlees met een keurmerk. De supermarkten echter, lijken alles op alles te zetten om deze trend tegen te houden. Met hun kiloknallerbeleid bereiken zij het tegenovergestelde: namelijk dat de klant het ‘normaal’ blijft vinden dat kip vaak goedkoper is dan kattenvoer. Over de ruggen van dieren, klimaat, milieu en onze gezondheid, stunten zij extra vaak met de goedkoop vlees – van dieren die veel antibiotica krijgen- om klanten de winkel in te lokken. De boer verdient niets en het dier is de dupe. En de maatschappij draait op voor de verborgen kosten door hoog antibioticagebruik, toenemende resistentie bij bacteriën, en negatieve gevolgen voor klimaat en milieu. Ondanks het toenemende gestunt kiest de klant steeds vaker voor diervriendelijkere alternatieven. Zo bracht Wakker Dier deze week ook het nieuws dat de omzet van diervriendelijkere kip met 43% is gestegen in 2013 en  de verkoop van plofkip met 5% is gedaald.

Een diervriendelijke aanbieding is volgens Wakker Dier een aanbieding van vlees, eieren met twee of drie Beter Leven-sterren van de Dierenbescherming, biologisch zuivel en vleesvervangers.

Van alle diervriendelijke aanbiedingen scoort Hoogvliet het best, gevolgd door Albert Heijn en C100, alhoewel bij de laatste twee het aantal diervriendelijke aanbiedingen in 2013 is afgenomen. DekaMarkt staat op de laatste plaats.

cc-foto: Dorine Ruter

Geef een reactie

Laatste reacties (44)