3

Tabaksindustrie betaalt tabakszaken illegale bonussen

Als vakantiegeld, zo ziet verkoper Mohamed (niet zijn echte naam) de verkoopbonussen van Philip Morris. Hij is de eigenaar van een tabakszaak in het centrum van Amsterdam. De tabaksfabrikant betaalt soms tot wel duizenden euro’s als er extra aandacht voor hun merken is in de betreffende winkel. Deze manier van promotie is verboden.

Toch zijn er mogelijk meer dan honderd van dit soort contracten in ons land. Dit ontdekte onderzoekers van Onderzoeksredactie Tabak, een groep journalisten die onderzoek doet naar de tabaksindustrie. Het sponsoringsverbod in de Tabaks- en Rookwarenwet verbiedt elke financiële bonus die de verkoop direct of indirect stimuleert, laat woordvoerder Rob Hageman van de NVWA weten aan  de Onderzoeksredactie Tabak.

Hoewel Philip Morris op haar website flirt met de gedachte van een rookvrije toekomst, blijkt in de praktijk weinig van dat streven overeind te blijven. Ze is daar overigens niet de enige in, melden de schrijvers. Bij een rondgang langs 15 tabakszaken in Amsterdam en Nijmegen bleek dat op een na alle eigenaren bonussen ontvingen, als stimulering voor een hogere omzet.

De onderzoekers schrijven in het artikel:

‘Volgens het Trimbos instituut vergroten displays op verkooppunten de kans dat iemand begint met roken en bemoeilijken ze het stoppen. Tabaksfabrikanten Philip Morris en BAT willen in reactie op dit artikel geen uitspraken doen over de ‘inhoud van hun commerciële afspraken’, maar laten weten zich van geen kwaad bewust te zijn en zich te houden aan het reclame- en sponsoringsverbod.’ 

Cc-foto: Jan Michael Dimayuga 

 

Geef een reactie

Laatste reacties (3)