74

‘Te dik? Dat is niet onze schuld’, zegt Coca-Cola

Frisdrank gigant begint publiciteitscampagne om maatschappelijk debat te beïnvloeden

Obestitas is in de Verenigde Staten volksziekte nummer 1 en de kosten daarvan voor de samenleving leiden, net als eerder bij roken, tot een maatschappelijk debat over verantwoordelijkheid. De New Yorkse burgemeester Michael Bloomberg stelde vorig jaar een verbod voor op de verkoop van enorme bekers frisdrank. Coca-Cola slaat nu terug.


In een twee minuten durend spotje, vandaag gelanceerd in de VS, stelt Coca-Cola dat het helemaal niet verantwoordelijk is voor de massale gewichtstoename. Integendeel, beweert de spot, het bedrijf dat groot is geworden met de verkoop van blikjes limonade met zeven klontjes suiker, doet er juist van alles aan om gewichtstoename te voorkomen.

De frisdrankindustrie ligt in de Verenigde Staten aan twee kanten onder vuur. Steeds meer overheden nemen maatregelen om de verkoop van dikmakende drankjes in te dammen, bijvoorbeeld met extra belasting. Of zoals in New York met een beperkend verbod dat later dit jaar van kracht wordt. Tegelijkertijd keert de consument zich steeds meer van frisdrank af, de enige verkoopgroei zit nog in light-producten. De promotie daarvan wordt door Coca-Cola nu gebracht als een vorm van maatschappelijk verantwoord ondernemen.

The Telegraph: Coca-Cola to tackle obesity

cc-foto: FatMandy

Geef een reactie

Laatste reacties (74)