Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Telegraaf verzint 'neger'-rel

  •  
24-10-2013
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
104 keer bekeken
  •  
braboneger300.jpg
Eén klacht over FNV Horeca-filmpjes opgeblazen tot 'rel'
FNV Horeca is onlangs een campagne gestart om arbeidsvoorwaarden in de horeca en de naderende cao-onderhandelingen meer onder de aandacht te brengen van jongeren. Hiervoor is een aantal filmpjes gemaakt met Braboneger, een cabaretier met een flink Brabants accent. Tot ‘woede’ van antidiscriminatie-organisaties, meldt de Telegraaf. Uit navraag door de redactie van Joop.nl blijkt dat van woede noch een rel sprake is.
Door: redactie Joop
RTEmagicC_telegraaf_02.jpg
Kennelijk was de Zwarte Pietendiscussie niet voldoende voor De Telegraaf en ging de krant op jacht naar een eigen rel. En waar er geen is, kun je er prima een verzinnen, moet de redactie gedacht hebben.
Wat wil nu het geval: het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam kreeg zo’n twee weken geleden één klacht binnen over de filmpjes van FNV. Eén. Hierop heeft de Telegraaf een aantal antidiscriminatie-organisaties afgebeld en concludeert het: ‘FNV-rel om Braboneger’.
Het Meldpunt Discriminatie Regio Amsterdam laat desgevraagd weten inderdaad kritiek te hebben op de keuze van de FNV om samen te werken met Braboneger. “Neem dan iemand die zich anders noemt”, zegt de woordvoerster. Op de vraag of Braboneger zijn naam zou moeten veranderen antwoordt ze: “Braboneger moet zich noemen zoals hij wil.” Kritiek van het meldpunt focust zich op het woord ‘neger’. Het woord is weliswaar niet verboden, maar ligt wel gevoelig, aldus de woordvoerster.
De FNV is zich echter van geen kwaad bewust. Een woordvoerder verklaart aan de redactie van Joop:
Wij hebben geen klachten gehad. Er is wel op gereageerd. We hebben bewust de keuze gemaakt voor de Braboneger omdat wij een jonge doelgroep hebben en we willen graag de jonge werknemers aanspreken. Hij is al een aantal jaren een gevestigde naam. Hij spreekt onze doelgroep op een ludieke manier aan […] We snappen de ophef niet helemaal. Het is een positieve campagne, bovendien is de term Braboneger een zelfverzonnen naam.
Marysha Molthoff van het College van de Rechten van de Mens wordt door De Telegraaf aangehaald. Tegenover Joop.nl verklaart ze:
Onze mening is niet zo resoluut als in de Telegraaf is verschenen […] Wij zouden die keuze niet gemaakt hebben, de vraag is of je dat moet willen. Maar dat FNV deze persoon gekozen heeft snap ik heel goed. Ze zoeken iemand die de doelgroep aanspreekt, die in de horeca werkt en leuk kan vertellen. Dat is hij. De filmpjes die hij maakt zijn ook heel geschikt. Deze man profileert zich zo (Als Braboneger, red), dan kies je daar dus automatisch voor.
Shannah Spoelstra, tevens geciteerd door de krant van Wakker Nederland, verklaart namens Radar aan Joop:
In juridische zin is er geen sprake van discriminatie. Wel vragen we ons af wat de toegevoegde waarde van de term ‘neger’ is […] Het is een kwestie van smaak […] Er is geen sprake van een rel. Wij zijn door Telegraaf benaderd om een mening te geven. Daarin heb ik aangegeven dat het niet zo handig is, maar het is aan FNV om die keuze te maken. Er is geen sprake van klachten. We vinden het ook niet iets dat heel veel aandacht zou moeten krijgen. Daargelaten dat we de keuze [van de FNV, red] niet al te best vinden. Wij wisten hier niets van totdat de Telegraaf ons benaderde.
FNV Horeca gaat vooralsnog gewoon door met de campagne. Over anderhalve week verschijnt het derde en laatste filmpje van Braboneger op het YouTubekanaal.

Meer over:

nieuws, media
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.