Laatste update 13:08
88

Toeristen eten Amsterdam op

De opbrengsten van het toerisme in Amsterdam wegen niet op tegen de kosten die de stortvloed aan bezoekers met hun rolkoffers en rugzakken met zich meebrengen. Dat blijkt uit een onderzoek van De Groene Amsterdammer en het Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico. De kosten van het toerisme zijn jaarlijks miljoenen euro’s hoger dan de baten.

Jaarlijks kan de gemeente ruim 64 miljoen euro bijschrijven aan toeristen- en rondvaartbelasting. De totale kosten bedragen echter ruim 71 miljoen euro. En in die berekening zijn dan niet eens de zogenaamde “zachte kosten” meegenomen: verminderde leefbaarheid, afbraak van sociale cohesie. Zowel de politie als ambulancepersoneel is een grote hoeveelheid tijd en geld kwijt aan ‘zieke, dronken, beroofde en verdwaalde’ toeristen. Daarnaast zijn er de dealers van nepdrugs en de overlast die mensen ondervinden wanneer hun buren hun huis verhuren via sites als AirBnB.

De Groene schrijft:

Tijdens de crisis zette Amsterdam de deur voor het toerisme wijd open. En toen liep het uit de hand. Het idee dat drukte en overlast weliswaar vervelend zijn maar dat de stad als geheel van de bezoekershausse profiteert, is een mythe.

De opbrengsten van het toerisme gaan volgens de onderzoekers hoofdzakelijk naar een kleine groep grote ondernemers, die (deels) onderdeel zijn van buitenlandse ketens. Zoals bijvoorbeeld het immens populaire wassenbeeldenmuseum Madame Tussauds. Daartegenover staan overlast, verminderde leefbaarheid en een stevige afname van het aantal buurtwinkels in het centrum van de stad.

De te optimistische kosten-batenanalyse van de gemeente heeft volgens de onderzoekers te maken met wat Amsterdam als toerist bestempelt. Zo zouden er jaarlijks 17 miljoen toeristen de stad bezoeken, maar worden in die berekening simpelweg alle bezoekers meegenomen: ook de dagjesmensen uit de rest van het land die na een dagje winkelen of een bezoek aan een restaurant gewoon weer de trein naar huis pakken.

Wordt er alleen gekeken naar buitenlandse toeristen die in Amsterdam overnachten, dan blijven er opeens maar 6,8 miljoen bezoekers over. Die geven gezamenlijk weliswaar nog steeds flink wat uit, namelijk 5,2 miljard euro, maar dat is wel een derde minder dan wat Amsterdam Marketing in zijn begroting opneemt. Het aantal banen dat door toerisme gecreëerd wordt ligt waarschijnlijk ook fors lager. Amsterdam Marketing noemt een aantal van 154.000, maar volgens onderzoeksbureau OIS zijn het er niet meer dan 61.000; tien procent van de werkgelegenheid in de stad. Banen die ook nog eens voor een groot deel parttime zijn én in gelegenheden die niet uitsluitend bedoeld zijn voor toerisme.

Salou van het noorden
De vele toeristen die door het centrum dwalen, zijn ook geen garantie voor een hogere omzet voor ondernemers. Zo zegt de eigenaar van een antiquariaat tegen de NOS dat de toeristen ‘weinig uitgeven en vooral op zoek zijn naar alcohol en drugs’. Hij vreest dat Amsterdam in ‘het Salou van het noorden’ verandert: een plek waar mensen alleen komen om feest te vieren.

Het stadsbestuur van Amsterdam erkent dat de leefbaarheid in sommige inderdaad wordt aangetast door het toerisme. Maar te weinig aandacht voor die negatieve kanten is er volgens wethouder Ollongren niet. Die problematiek zou wekelijks worden besproken en bovenaan de agenda van alle politieke partijen staan.

Daarnaast zou de gemeente Amsterdam onderzoek doen naar de kosten-batenanalyse van het toerisme en worden er al maatregelen genomen: de toeristenbelasting gaat omhoog en er wordt gekeken naar een vergunningsplicht voor huurfietsen en rondleidingen. Ook komt er een hotelstip, worden illegale hotels aangepakt en zal het winkelaanbod strenger gereguleerd worden: ‘Anders dan het verleden kiest dit college van B en W ervoor om de groei van het massatoerisme af te remmen.’

cc-foto: FaceMePLS

Geef een reactie

Laatste reacties (88)