11

Treinen te kort door treinentekort

Passagiers als haringen in een ton. Herfstblaadjes? Nee, het Fyra-syndroom

In de ochtendspits staan automobilisten in hun blik in de file, treinreizigers daarentegen krijgen de sardineblikbehandeling van de NS. Bij de reizigersorganisatie Rover regent het klachten van reizigers die geplet de wagons verlaten. Oorzaak? Te weinig treinen.

Minder treinenDe Volkskrant bericht over de schrijnende misstand bij het commerciële staatsbedrijf en het wordt nog erger:

Nu al voorziet de NS dat begin volgend jaar een tekort aan inzetbare treinen dreigt. Tijdelijk, verzekert het spoorbedrijf. Eind dit jaar zijn de laatste van de 41 treinstellen van de meer dan vijftig jaar oude ‘apenkop’ (officieel: Mat ’64) uit het dienstrooster gehaald. De oude dubbeldekkers, die de leemte tijdelijk moeten opvullen in afwachting van de komst van nieuwe treinen van Zwitserse makelij, zijn niet tijdig opgelapt.

Volgens een woordvoerder van Rover is het Fyra-schandaal mede-oorzaak:

‘Die Stadlertreinen zijn oerdegelijk en rijden al in verschillende landen. Die kunnen hier eerder worden ingezet dan pas over een jaar, maar NS blijft maar testen. De sector wordt geregeerd door angst sinds dat geblunder met de Fyra.’

83 procent van de klachten die Rover ontvangt betreft te korte treinen. Reizigers beschikken daardoor ondanks hun duurbetaalde vervoersbewijs niet over een zitplaats en moeten de reis staand en opeengepropt ondergaan. De misère doet zich vooral voor op lijnen richting Amsterdam. De NS verwacht dat de problemen pas over een jaar beginnen te verdwijnen als er 52 nieuwe Sprinters worden opgeleverd. Twee jaar daarna komen er nog meer dan 100 treinstellen bij, vervaardigd door de Spaanse fabrikant CAF.

cc-foto: Thomas van de Weerd

Geef een reactie

Laatste reacties (11)