30

Twintig procent leraren ongelukkig

'Kans op burnout daardoor vergroot'

Een op de vijf leraren in het voortgezet onderwijs staat met weinig plezier voor de klas. Deze groep voelt zich niet betrokken bij de school, is weinig gemotiveerd en heeft niet veel vertrouwen in het eigen kunnen.

Dat meldt Trouw. Het werd onderzocht door Esther Canrinus, die volgende week op dit onderwerp promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze waarschuwt dat die leraren hierdoor een groter risico op een burnout lopen:

De meeste mensen worden nog altijd docent omdat ze met kinderen of jongeren willen werken, maar tegenwoordig is een docent ook heel veel tijd kwijt aan andere zaken, zoals vergaderingen en urenregistraties. Ze zijn misschien teleurgesteld in het beroep.

Opvallend genoeg hebben de ontevreden docenten hun klassen wel goed onder controle aldus Canrinus. Dat baseert ze op de meningen van leerlingen, die ze voor haar onderzoek ondervroeg:

De leerlingen gaven aan dat de leraren op tijd beginnen met de les, goed orde kunnen houden en duidelijke instructies geven. (… Maar) je hebt ook nog zoiets als enthousiasme. Een leraar moet een klas kunnen boeien. Het is maar de vraag wat voor docent je voor de klas hebt staan als deze ontevreden is of zich onprettig voelt. Ik kan me voorstellen dat die mensen gewoon maar strak lesgeven, zonder toeters en bellen.

Onderwijsbond AOb zegt de motivatieproblemen te herkennen. 

Geef een reactie

Laatste reacties (30)