62

‘Uitbreiden rotondes slecht voor het milieu’

Rotondes veroorzaken door het stoppen en optrekken 20 procent meer uitstoot dan alternatieven

Het aantal rotondes uitbreiden van 4300 naar 6000 is een slecht idee vindt Nederlands grootste verkeersadvies-bureau Goudappel Coffeng. Door het stoppen en optrekken van de gemotoriseerde weggebruikers komt er 20 procent meer uitstoot vrij dan bij alternatieven.

Rotondes houden het verkeer op en veroorzaken soms ook files, zegt Henk Tromp van Goudappel Coffeng in de Trouw. “Doordat verkeer na de afrit voorrang moet verlenen, komen er lange wachtrijen, tot ver op de snelweg.” 

Er zijn inmiddels meerdere oplossingen voor verschillende soorten rotondes. Zoals typen waarbij afslaand verkeer een eigen strook heeft, maar ook die zijn volgens het verkeersbureau geen goed alternatief omdat ze te veel ruimte innemen. 

Goudappel pleit voor een nieuw concept: het voorrangsplein. Bij dit type heeft de belangrijkste rijbaan voorrang op de ondergeschikte zodat bijna iedereen kan doorrijden. Anders dan bij een kruispunt hoeft het ‘ondergeschikte’ verkeer niet te wachten tot beide rijstroken vrij zijn om over te steken. Auto’s kunnen op een ‘middeneiland’ wachten totdat de volgende rij vrij is. Het nieuwe idee van het voorrangsplein pakt minder uit voor fietsers. Die zouden geen voorrang meer krijgen vanuit zijstraten. De Fietsersbond heeft daarom nog steeds liever rotondes.

Rotondes zijn voornamelijk een crime voor vrachtwagen en bussen. In Heerhugowaard gingen buschauffeurs onlangs met de hakken in het zand staan en zeiden niet meer te gaan rijden als er nog meer rotondes aangelegd zouden worden. De gemeente ging toen overstag.

Trouw: ‘Meer uitstoot en langere files door ergerniswekkende rotondes’

cc-foto: Fietsberaad

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Geef een reactie

Laatste reacties (62)