15

Unilever staakt gebruik plofkippen

Succes in campagne Wakker Dier voor kipwaardig bestaan ... McDonald's, Olvarit en Struik nog niet overstag

Wakker Dier, de dierenbeschermingorganisatie die strijdt tegen misstanden in de vleesindustrie, heeft een succes geboekt in de strijd tegen het gebruik van zogeheten plofkippen. Dat zijn zogeheten vleeskippen die in recordtijd worden vetgemest. Ze zakken door hun poten onder hun eigen gewicht.


In een brief aan Wakker Dier schrijft Unilever:

Uiterlijk in het eerste kwartaal van 2013 zullen wij volledig over zijn op ‘plofkip-vrij’ voor Unox Kipknaks. De huidige Kipknaks bevatten ook een deel kalkoen. Hier zullen we ook een alternatief voor vinden dat binnen onze dierenwelzijnscriteria valt. We kiezen voor de Kipknaks om verschillende redenen. Belangrijkste reden is dat de Kipknaks in Nederland (in de fabriek in Oss) worden gemaakt en we dus de productie, de eventuele gescheiden stromen, de productontwikkeling e.d. volledig in eigen hand hebben in Nederland. 

We starten nu het traject voor alle varianten van Unox soep die kip bevatten. Dit ligt wat gecompliceerder en hier kunnen we daardoor vooralsnog geen concrete datum aan verbinden, maar het commitment om naar 100% plofkipvrij te gaan, blijft onverminderd staan.

Unilever wil volgens eigen zeggen helemaal ‘plofkipvrij’ worden en gebruik maken kippen die vallen onder het ‘Beter Leven’-keurmerk met 1 ster. Dat keurmerk is door de Dierenbescherming ontwikkeld om een einde te maken aan de ergste misstanden in de vleesindustrie.

Wakker Dier schrijft:

Van alle soorten vee die voor vlees worden gehouden, scoort de gangbare vleeskip, de ‘plofkip’, het slechtst op dierenwelzijn. De European Food Safety Authority dringt aan op het houden van kippen met een lagere groeisnelheid. In zes weken tijd groeien plofkippen van 50 gram uit naar een gewicht van 2,2 kilo. Dit is vier keer sneller dan in 1950. Door deze zeer snelle groei, voornamelijk bereikt met genetische selectie, lijden de dieren aan pijnlijke aandoeningen en ziektes en wordt hun welzijn ernstig aangetast. 

Wakker Dier is in de campagne nu met radiospotjes gestart tegen McDonald’s, Struik en Olvarit. Die bedrijven blijven hun klanten vooralsnog plofkippen voeren.

cc-foto: bw14, een ‘blije’ kip. In Nederland een zeer zeldzaam verschijnsel

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Geef een reactie

Laatste reacties (15)