14

UWV stapelt blunder op blunder

Tolken niet uitbetaald, webcareteam vertelt dove man helpdesk te bellen, chatfunctie blijkt stuk

Dat het UWV haar zaken niet al te best op orde heeft is inmiddels algemeen bekend, maar dat weerhoudt haar medewerkers er blijkbaar niet van om vrolijk door te blunderen. Zo werd deze zomer een nieuw declaratiesysteem doorgevoerd, zonder duidelijk te communiceren waar de benodigde codes te vinden zijn, waardoor gebarentolken maandenlang niet werden uitbetaald. Belangenorganisaties voor doven en slechthorenden vreesden dat tolken – veelal zzp’ers – alleen nog maar zorgopdrachten aan zouden nemen, omdat verzekeraars wel gewoon betaalden, met als resultaat dat doven tolkhulp bij werk en studie dreigden te verliezen. Toen zij daarover bij het UWV aan de bel trokken, werd het pas echt gênant.

Robert ten Bloemendal van de stichting Plots- en Laatdoven besluit eind september om @UWV_Webcare in te schakelen, maar krijgt doodleuk te horen dat hij maar moet bellen:

Toen de betreffende medewerker zijn fout besefte, was dit het ‘excuus’:

Maar dat doven ook tolken kunnen zijn, was blijkbaar nog steeds niet in hem of haar opgekomen:

Gelukkig heeft het UWV een chatfunctie waarmee doven en slechthorenden toch live met een medewerker kunnen spreken. Drie keer raden hoe het daar mee ging:

Cc-foto: Arnold de Gans via DSW Rijswijk
H/t @UWVreselijk

Geef een reactie

Laatste reacties (14)