3

Vakbonden steken geld in nieuwsmedia

Noord-Amerikaanse vakorganisaties willen meer nieuws en debat over progressieve kwesties

Nieuwssites in de VS en Canada hebben nieuwe financierders: de vakbeweging. De bonden doen dit omdat ze meer berichtgeving en maatschappelijk debat willen zien over openbaar beleid en progressieve kwesties als arbeidsvoorwaarden en milieu.

Op De Nieuwe Reporter geeft journaliste Hélène Schilders een overzicht van enkele Noord-Amerikaanse ‘vakbondskranten’. Op 15 maart begint Voice of Orange County nieuws uit de gelijknamige Californische regio te publiceren, met behulp van onder meer 140.000 dollar van de grootste lokale vakorganisatie. Sinds maart 2008 opereert in de staat Illinois de site Progress Illinois, dat vijf jaar lang 300.000 dollar per jaar krijgt van eveneens de grootste bond ter plaatse. De site trekt tot 60.000 unieke bezoekers per week.

In de Canadese stad Vancouver richtte David Beers in 2003 al met 190.000 Canadese dollars aan vakbondsgeld The Tyee op. Inmiddels is dat een veelbekroonde site met een begroting van 550.000 Canadese dollar en 160.000 unieke bezoekers per maand.

Deze vakorganisaties richten hun eigen nieuwssites op omdat ze meer berichtgeving en maatschappelijk debat willen zien over openbaar beleid en progressieve kwesties. De ruimte daarvoor is in Amerikaanse kranten de laatste jaren aanzienlijk afgenomen, zeggen de journalisten die de nieuwssites runnen.

Geef een reactie

Laatste reacties (3)