23

‘Vechtende media creëren extreme opinies’

Media maken door onderlinge felle concurrentie ruimte voor populisme en gevoelens van onderop

Extreme opinies hebben de overhand gekregen door de felle concurrentiestrijd tussen media. Media hebben elkaar daardoor naar links of naar rechts verdreven. Het midden bestaat niet meer. Dat zegt Jo Bardoel, hoogleraar Journalistiek en Media van de Radbout Universiteit in Nijmegen die vorige week zijn oratie hield over de toekomst van de journalistiek.

De commercialisering van de media biedt ruimte voor populisme en gevoelens van onderop”, zegt Bardoel in Trouw. “De rol van de elite is kleiner geworden. Dat kun je kwalijk vinden, en er zijn veel mensen die dat doen, maar er zit ook een democratiserend effect in. Opinies behoeven geen ‘koninklijke goedkeuring’ meer, zij hoeven niet meer maatschappelijk geaccepteerd te zijn.

Na de ontzuiling is volgens Bardoel meer ruimte gekomen voor opinie, maar nu dreigt die diversiteit aan meningen te worden ingeruild door een paar sterke opiniemakers op de flanken, schrijft Trouw. Maar met alleen een opvallende mening, komt iemand er niet meent Bardoel. Hij vindt de Volkskrant kop dat de media Wilders in het zadel hielpen niet terecht. “De media zijn belangrijk want zonder media-aandacht redt je het niet. Maar je kunt alleen succesvol zijn als er een maatschappelijke basis is. Dat gold in de tijd van Pim Fortuyn en nu van Wilders. In de felle strijd om de kijker of lezer kiezen media vaak voor degene die het meest mediageniek is. Fortuyn is daar een eminent voorbeeld van. Ook Wilders doet dat goed.”
 
Lees meer bij Trouw: Media vallen voor extreme opinies

cc-foto: EpSos.be

Geef een reactie

Laatste reacties (23)