11

Veiligheidsinvestering van 1 euro ‘te duur’ voor autofabrikant

General Motors vindt kosten belangrijker dan veiligheid, verhelpt goedkoop doch levensgevaarlijk mankement niet ... Gevolg: 13 doden

Een hoorzitting in het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft schokkende nalatigheid van een van de grootste autoproducenten ter wereld blootgelegd. In 2005 besloot autofabrikant General Motors de slecht functionerende contactsloten niet te verbeteren, omdat deze aanpassing te duur zou zijn. De ingreep zou slechts 1 dollar hebben gekost. Door ongelukken veroorzaakt als gevolg van de technische mankementen zijn inmiddels dertien mensen overleden. De auto’s konden plotseling stilvallen door een probleem met het contactslot. In totaal riep de autofabrikant 2,6 miljoen auto’s terug.

Tijdens de ondervraging verklaarde de baas van GM, Mary Barra, niet te weten waarom haar bedrijf jaren heeft gewacht met het terugroepen van de auto’s. Barra moest zich verantwoorden tegenover het Amerikaanse congres, omdat de terugroepactie wel erg lang op zich liet wachten.

Een van de volksvertegenwoordigers vroeg aan Barra hoe GM kostprijs en veiligheid tegen elkaar afweegt. Uit interne memo’s blijkt namelijk dat GM de kwestie niet wilde oplossen, omdat ze dat te duur vonden. Volgens Barra is GM inmiddels verschoven van een kostencultuur naar een klantencultuur: “Als er vandaag een veiligheidskwestie is, ondernemen we actie. We hebben er van geleerd en het zal nooit meer gebeuren.”

cc-foto: ANP
Volkskrant: ‘General Motors vond 1 dollar voor veilige auto te duur’

Geef een reactie

Laatste reacties (11)