7

Verslaafd aan je telefoon

Zembla Internationaal (Canada) onderzoekt: waar eindigt onze verslaving aan data?

Het digitale tijdperk is een walhalla voor de ‘informatie-junk’. Met de smartphone en de tablet kunnen we overal het internet op en steeds meer mensen raken ‘dataverslaafd’. Toch komt er langzaam een tegenbeweging op gang: mensen gaan op ‘data-dieet’. In Amerika kan dat nu zelfs in zogenaamde digi-afkickkampen. Zembla Internationaal onderzoekt dataverslaving op woensdag 23 september om 20:25 op NPO 2


Voor het Canadese fotomodel L. Luck werd haar smartphone belangrijker dan de wereld om haar heen: “Ik zat de hele dag op Twitter. Ik stond er mee op en ging er mee naar bed.” D. Cantor is lid van de ‘Quantified Self’-groep. De leden meten met de nieuwste apps op hun telefoon en computer de hele dag door hoe het lichamelijk en geestelijk met ze is gesteld. “Data kan m’n leven verbeteren, zeker. Geluk door getallen zit eraan te komen.”

Er zijn sms-berichten, apps, mails, tweets, nieuwsberichten, weerupdates en meer digitale afleidingen waar maar geen eind aan lijkt te komen. Webblogger D. Stewart: “Ik heb nu 126.238 e-mails waarvan ruim 86.000 ongelezen. Het is waanzin. Stel je eens voor dat dat brieven waren die zich opstapelen op m’n deurmat. Dan kon ik m’n huis niet meer uit.”

Er komt zo veel op ons af. Je kunt 24 uur per dag het nieuws volgen, als je dat wilt,” zegt D. Sieberg, manager bij Google in Amerika. Ook hij was verslaafd. Om af te kicken van zijn smartphone en tablet, ging hij acht maanden op digitaal dieet en schreef een boek over de dataverslaving: “We moeten een manier vinden om het op een gezonde manier tot ons te nemen. Dan voelt het niet alsof je constant overweldigd wordt.”

We zijn dag en nacht verbonden met het internet. Maar daar zijn ook spionnen die

met ons mee kijken. Online wordt stiekem informatie over ons surfgedrag verzameld, en à la minute verkocht aan de hoogste bieder. J. Angwin is journalist en auteur van ‘Dragnet Nation’, een boek over de onzichtbare kant van het internet: “Als je aan het surfen bent en steeds dezelfde advertentie ziet die je lijkt te achtervolgen, is dat omdat je in feite verkocht bent.”

Critici zijn bezorgd. Ze vragen zich af wie straks toegang kunnen krijgen tot alle gegevens die we opzoeken op het internet. N. Young, Canadese journalist en radiopresentator: “Mensen verzamelen allerlei informatie over hun gezondheid. Wil je dat je verzekeringsmaatschappij dat weet? Of je werkgever?”

Tekst: redactie Zembla

Geef een reactie

Laatste reacties (7)