164

Verspilling in de gezondheidszorg: marktwerking en inefficiëntie

Commercialisering leidt tot onnodige ingrepen ... D66 wil af van patiënten die verzuimen 

Marktwerking werd gepresenteerd als middel om de gezondheidszorg goedkoper te maken maar het tegenovergestelde blijkt waar. De commercialisering leidt tot onnodige ingrepen, onthult het NCRV opiniemagazine Altijd Wat. D66 pleit ondertussen voor het aanpakken van het probleem dat patiënten niet komen opdagen op afspraken wat tot forse verspilling leidt.

Get Microsoft Silverlight
Bekijk de video in andere formaten.

Altijd Wat toont onder meer een zorgverzekeraar en twee ziekenhuizen die de commerciële verspilling aan de kaak stellen:

Zo staan in Nederland 44 PET-scans, terwijl er slechts 9 nodig zijn. Bij een kostprijs van 3 miljoen per stuk loopt de verspilling op tot meer dan 100 miljoen. In Nederland staan ook 5 tot 10 dure operatierobots teveel. Levi: ‘Het is gewoon een luxe ding dat heel erg duur is, wel een beetje fancy. Het staat leuk in de lokale krant, dat het ziekenhuis in de buurt ook zo’n robot heeft. Maar het is echt niet beter. Het kost bakken met geld. Dus dit is ook verspilling.’ 

Daarom pleiten Westerlaken en zijn collega Marcel Levi van het AMC voor specialisatie van ziekenhuizen. Dat betekent dat marktwerking ingeruild moet worden voor samenwerking. Levi: ‘Wat mij betreft zou ik mijn geld liever inzetten op samenwerken, goede afspraken en vertrouwen. Dat hele concurrentiegebeuren mag meer naar de achtergrond.’

Bekijk bovenstaande video (tot 10:30).

Tweede Kamerlid Pia Dijkstra (D66) wil een andere vorm van verspilling aanpakken. D66 schrijft:

Patiënten die niet komen opdagen voor een afspraak in het ziekenhuis drijven de kosten van de zorg nodeloos op. 300 miljoen euro per jaar wordt zo verspild. D66-Kamerlid Pia Dijkstra roept daarom ziekenhuizen op het percentage wegblijvers in de zorg terug te dringen: ‘D66 wil kwalitatief goede en toegankelijke gezondheidszorg voor alle Nederlanders behouden’, zegt Dijkstra. ‘We kunnen het ons niet permitteren bijna een miljoen per dag weg te gooien.’ 

Met betere planning en een modern boekingssysteem kunnen ziekenhuizen afspraken maken die de tijd van zowel de arts als de patiënt goed benut; minder lange wachttijden, goed aansluitende onderzoeken en indien nodig tijdig afzeggen en opnieuw inplannen. Er zijn ziekenhuizen die het nu al heel goed doen en vrijwel 0% ‘no show’ hebben.

Geef een reactie

Laatste reacties (164)