Laatste update 08:18
42

Verzekeraars sluiten wurgcontracten met zorgverleners

Patiënten zijn op grote schaal de dupe van de contracten die zorgverzekeraars sluiten met zorgverleners. Dat blijkt uit een onderzoek (.pdf) van de Consumentenbond en zorgverlenersorganisatie VvAA bij 25.000 zorgverleners. 1.670 van hen namen deel aan het onderzoek. De Consumentenbond noemt de resultaten ‘zorgwekkend’.

Driekwart van de zorgverleners kan patiënten niet de zorg geven die zij nodig hebben, vanwege beperkingen in het contract met de verzekeraar. Zo worden bijvoorbeeld beperkingen in het aantal behandelingen of in de behandelduur opgenomen, die geregeld niet overeenkomen met de werkelijke noodzaak. Als de zorgverlener dan toch besluit door te behandelen, kan hem dit op een boete of zelfs contractverlies komen te staan, zelfs wanneer de patiënt volgens zijn eigen aanvullende zorgverzekering wél recht heeft op extra behandelingen.

Hierdoor gebeurt het dat 30 procent van de zorgverleners zich weleens genoodzaakt voelt patiënten door te sturen naar een collega die nog wel ruimte heeft binnen het contract. Voor de patiënt houdt dit dus in dat die tijdens een behandeling van zorgverlener moet wisselen, wat funest is voor de arts-patiëntrelatie. Ook gebeurt het dat zorgverleners besluiten de behandeling dan maar onbetaald door te zetten.

97 procent van de apotheken en 57 procent van de huisartsen laat weten dat de verzekeraar hen verplicht een voorkeursbeleid aan te houden. Dat houdt in dat de verzekeraar bepaalt welke medicijnen wel en niet voorgeschreven mogen worden, wat voor patiënten betekent dat zij vaak niet het beste medicijnen krijgen. Vrijwel alle apothekers menen dat zij door de contracten van de verzekeraars niet de beste zorg kunnen geven.

Zorgverzekeraars Nederland bevestigt de bevindingen van de Consumentenbond. Volgens hen zullen die voorwaarden ook blijven bestaan, omdat dergelijke contracten ervoor zorgen dat de zorg betaalbaar en toegankelijk blijft.

De Consumentenbond noemt de contracten die de verzekeraars aanbieden ‘onacceptabel’ en eist dat de verzekeraars met een oplossing komen. Ook vindt de Consumentenbond dat de Nederlandse Zorgautoriteit en de Autoriteit Consument en Markt erop moeten toezien dat dit ook werkelijk gebeurt.

Geef een reactie

Laatste reacties (42)