4

Voedingsindustrie lapt kinderreclameregels aan zijn laars

Aangescherpte kinderreclameregels in oude media wel gehandhaafd, maar online gaan alle remmen los

De voedingsindustrie ontloopt op internet de eigen kinderreclameregels. Dat schrijft de Volkskrant. Overheid en bedrijfsleven hebben in 2010 de regels voor kindermarketing aangescherpt, om obesitas tegen te gaan. In gedrukte media, televisie en in bioscopen houden de bedrijven zich netjes aan de regels. Op internet daarentegen, hebben ze vrij spel.

De Stichting Reclame Code voerde onlangs een peiling over kinderreclame, voor de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI). Hieruit blijkt dat bedrijven zich in de oude media wel aan de regels houden, maar online niet. Op reclame-uitingen voor kinderen onder de 7 jaar geldt een verbod. Voor kinderen tussen de 7 en 12 jaar is terughoudendheid de norm.

Volgens Philip den Ouden, directeur van de FNLI, realiseren veel bedrijven niet dat ook hun websites grotendeels reclame uitingen zijn. Online houden de snoep- en levensmiddelenfabrikanten bovendien acties waarmee kinderen smartphones, sporttassen of skelters kunnen winnen.

Een voorbeeld: Het bedrijf Foodsense ontwikkelt kinderbeleg en -drankjes met op de verpakkingen stripfiguren Fred & Ed. De doelgroep: kinderen tussen de vijf en 12 jaar. Op de verpakking van hun Vlokkies chocoladestrooisel staat een app die je op je telefoon kunt installeren. Iedere dag ontvang je dan een nieuwe grap. Stuur je er zelf één in, dan maak je kans op een Samsung Galaxy Ace.

Het bedrijf zelf meent dat het de regels niet overtreedt. Directeur Wouter Pol:

Wij zetten met deze actie immers niet aan tot de verkoop van meer Vlokkies. Onze bedoeling is met behulp van Hyves en Facebook voedselvoorlichting te geven aan de moeders. Zij doen de boodschappen. Oké, wij maken zoet beleg en tussendoortjes, maar als ze onze rijstwafels kopen met een smaakje, krijgen hun kinderen minder suiker binnen dan wanneer ze een gewone wafel dik beleggen.

De Volkskrant: Voedingsindustrie ontloopt op internet kinderreclameregels

Geef een reactie

Laatste reacties (4)