Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Voedselbank juist blij met bekritiseerde reclame Jumbo

  •  
08-12-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
65 keer bekeken
  •  
jumbo_300.JPG
Kritiek op 'dure' kerstreclame Jumbo voor de Voedselbank niet gedeeld door Voedselbank zelf... Voedselbank vooral geholpen dankzij de reclame
De reclame van Jumbo waarin BN’ers oproepen te doneren aan de Voedselbank die sinds zondag wordt uitgezonden, heeft de tongen behoorlijk losgemaakt. Maar was er wel echt kritiek? In de ogen van de Voedselbank is de kerstcommercial in elk geval fantastisch.
Kort nadat de reclame zondag was gelanceerd, kwam er kritiek van een aantal twitteraars op de clip. De twitteraars vonden het schandalig dat beroemde Nederlanders zich hadden laten betalen voor zo’n dure commercial.
Kritiek De drie minuten durende commercial is het lied ‘Samen vieren we Kerst’. Daarin vragen bekende Nederlanders zoals René Froger, Jan Smit, Lee Towers, Lange Frans, Willeke Alberti, Do en Ruth Jacott om steun voor mensen die geen geld hebben om kerst te vieren en dus afhankelijk zijn van bijvoorbeeld de Voedselbank. 
RTEmagicC_jumbo_tweet.png
Maar het geld waarmee die dure commercial was gemaakt, had meteen naar de Voedselbank gemoeten, was de reactie op social media, en niet naar de toch al goed gevulde beurzen van de BN’ers.
Jumbo liet vervolgens weten de deelnemende artiesten alleen maar een onkostenvergoeding te hebben betaald, maar Lange Frans zei vanmorgen op het radiostation 100 % NL dat hij wel gewoon geld had gekregen. De artiest: “Jazeker heb ik geld gehad. Ik heb ook geen reden om daarover te liegen. Er is geld voor betaald. Ik gun het mezelf ook ontzettend.”
Ook Henny Huisman zegt dat hij geld voor de clip heeft gekregen. ‘Een paar duizend euro’, vertelt hij RTL Nieuws. Ook zegt hij daar ongeveer 500 euro aan over te hebben gehouden en:  “Het is typisch Nederlands om hier zo over te zeuren.”
RTEmagicC_deendodersteen.png
De kritiek op de kerstreclame leidde tot tal van stukken en ook Radio 1 besteedde er aandacht aan.
De Voedselbank zelf echter, maakt zich er helemaal niet druk om en is vooral blij. Voedselbank-woordvoerder Pien de Ruig op de NOS-site:
“Wij vinden het fantastisch dat Jumbo dit doet. “Wij zijn blij met de aandacht die er is voor deze problematiek in Nederland.”
De woordvoerder vertelt desgevraagd dat René Froger sowieso alles belangeloos doet omdat hij ambassadeur is van de Voedselbank. Maar eigenlijk maakt het de Stichting niet uit of de sterren zich wel of niet hebben laten betalen voor de commercial. Er is immers  al afgesproken dat er 45.000 voedselpakketten gegeven zouden worden en dat is veel belangrijker.
Volgens de Voedselbank is het aantal gezinnen dat bij de instantie moet aankloppen het afgelopen jaar gestegen. De pakketten worden uitgedeeld aan 35.000 gezinnen.

Meer over:

nieuws, media
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.