5

‘Vrienden zijn slecht voor business’

Vriendschap in old-boys network werkt succes tegen

Wie een vriendschappelijke samenwerking aangaat met zakelijke succes als doel, doet er goed aan verder te kijken dan alleen een gemeenschappelijk loopbaan of hobby’s. Vrienden zijn slecht voor business, zo blijkt uit een nieuw onderzoek van Harvard University.

Voor dit onderzoek richtten de wetenschappers zich tot zakelijke vriendenkoppels in de financiële wereld. Uit eerder onderzoek bleek al dat deze wereld wordt gedomineerd door ‘old-boys networks’, oude vrienden van de sociëteit die elkaar na hun studie naar de top helpen. Uit het nieuwe onderzoek blijkt dat ‘vriendenkoppels minder vaak succes hebben dan zakenpartners die elkaar op hun kwaliteiten en talenten hebben uitgekozen. 

Duo’s die veel karakteristieke gelijkenissen hebben zijn vaak minder succesvol. De verklaring van het mislukken zien de wetenschappers in het feit dat mensen die ‘hetzelfde’ zijn ook vaak als ‘gelijken’ gaan denken. Daarbij blijft de discussie en confrontatie uit en wordt vaker gezocht naar compromissen. De onderzoekers denken dat door dit proces ‘vriendenpartners’ vaker in de valkuil trappen, slechte beslissingen nemen of andere gezichtspunten blokkeren of buiten beschouwing laten. 

Het oplappen van de old-boys networks zou dus ook nog eens goed zijn om uit de crisis te komen. ‘Diversiteit maakt groepen slimmer, zelf in kapitalistische wereld’, is de conclusie van het onderzoek. 

The Atlantic: Study: If you want to succeed, don’t work with you friends

cc-foto: FaceMePLS

Volg Joop op Twitter, vind Joop leuk op Facebook. Of abonneer je op de dagelijkse nieuwsbrief met een handig overzicht van nieuws en opinies.

Geef een reactie

Laatste reacties (5)