8

Vrijemarktwens Brussel brengt uitbreiding Lelystad Airport in gevaar

De uitbreiding van Lelystad Airport is in gevaar nu het kabinet op de vingers is getikt door de Europese Commissie. VVD-minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) wil dat de nieuwe banen in Flevoland alleen worden gebruikt voor vakantievluchten, maar dat druist volgens Brussel in tegen de vrije markt.

Zonvluchten naar bijvoorbeeld Alanya of de Costa del Sol, dát was het plan voor de uitbreiding van het vliegveld bij Lelystad. Door die vluchten over te hevelen van Schiphol naar de Flevopolder, zou er op Schiphol meer ruimte ontstaan voor zakelijk vliegverkeer. Een voorwaarde voor groei voor het vliegveld, voor het netwerk van Schiphol en belangrijk voor het Nederlandse bedrijfsleven. Luchtvaartmaatschappijen die nu geen plek hebben op Schiphol, zouden die ook niet krijgen in Lelystad. En daar wringt het, wat Brussel betreft. De vrije markt dicteert immers dat in principe iedereen in aanmerking moet komen voor een plek, zo lang er wordt betaald.

Het is niet de eerste keer dat de minister vanuit Brussel wordt tegengewerkt bij haar plannen voor Lelystad Airport. Eerder al werd de opening een jaar uitgesteld zodat de Europese Commissie de plannen kon bestuderen en nu lijkt ook de geplande opening van april 2020 in het water te vallen. Coalitiepartners ChristenUnie en D66 hebben een achterban die fel gekant is tegen het gebruik van Lelystad voor iets anders dan vakantievluchten. ‘De afspraak is dat Lelystad als overloophaven voor Schiphol zal dienen en niet leidt tot autonome groei van de luchtvaart,’ zegt ChristenUnie-Kamerlid Eppo Bruins nog eens tegen de Volkskrant. En ook Jan Paternotte van D66 laat weten: ‘Het idee van Lelystad Airport is om een overloop van Schiphol te worden, niet een veld voor nieuwe vluchten.’ Hij zegt benieuwd te zijn ‘naar wat de minister hieraan zou willen doen.’

De linkse oppositie ziet de uitbreiding liever helemaal niet doorgaan. GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger herinnert de minister er nog eens aan dat het slechts overhevelen van vakantievluchten van Amsterdam naar Lelystad ‘een harde randvoorwaarde’ was. Volgens SP-Kamerlid Cem Laçin moeten coalitiepartners CU en D66 nu ‘hun conclusie trekken en een streep zetten door de uitbreiding van Lelystad Airport’.

Minister Van Nieuwenhuizen is opnieuw in overleg met de Europese Commissie over de door Brussel gewenste aanpassing van het Lelystad-plan. Zelf heeft ze er nog altijd vertrouwen in dat in april 2020 de nieuwe banen in gebruik genomen kunnen worden.

Beeld: Wikipedia

Geef een reactie

Laatste reacties (8)