Vrouwenblad Opzij toch in de etalage
• 19-11-2013
• leestijd 1 minuten
Redactie: wij hebben al serieuze overnamekandidaten op het oog
Uitgeverij Weekbladpers Groep (WPG) zet het vrouwenmaandblad Opzij te koop, evenals het tijdschrift J/M Jonge Ouders. Dat maakt de uitgeverij dinsdag bekend. Bij het bedrijf verdwijnen honderd banen, meldt de NOS. De uitgeverij heeft veel last van dalende advertentie-inkomsten en teruglopende aantallen abonnees.
Onder Weekbladpers Groep vallen uitgeverijen van boeken en het concern geeft ook een aantal tijdschriften uit, zoals Voetbal International, Vrij Nederland en Happinez. Een aantal weken geleden maakte uitgeverij Sanoma al bekend 500 banen en een groot aantal tijdschriftentitels te schrappen in Nederland.
Opzij zegt dinsdag zelf in een
persbericht dat het al enige kopers voor het blad op het oog heeft:
Er is verwarring rond het voortbestaan van Opzij. Maandblad Opzij gaat echter gewoon door. Hoewel de Weekbladpers Groep de uitgeefrechten per april 2014 teruggeeft aan Stichting Opzij, zijn redactie en Stichting al enige tijd in gesprek met een aantal partijen die serieus interesse hebben in voortzetting van de titel.
Overigens werden eerdere geruchten over de verkoop van Opzij snel de kop in gedrukt. Columnist Max Pam twitterde half oktober over de uitverkoop bij WPG:
De redactie van Opzij ontkende toen tegenover
HP/De Tijd ten stelligste dat het vrouwenblad dreigde te verdwijnen. Max Pam zou ‘onzin’ verkondigen, zo twitterde de redactie.