127

VVD grootste politieke adverteerder bij verkiezingen

Liberalen spendeerden 2,7 miljoen euro, net zo veel als alle andere partijen samen

De grootste partij van Nederland, de VVD, was ook veruit de grootste adverteerder rondom de verkiezingen. De rechts-liberalen gaven ruim 2,7 miljoen euro uit aan tv-commercials, advertenties in dagbladen en posters in bushokjes.

Daarmee had de partij 48% aandeel in de totale bestedingen van alle politieke partijen samen rond de verkiezingen, zo meldt reclamevakblad Adformatie op basis van cijfers M2Media & More.

De VVD gaf ruim tweemaal zo veel uit als de nummer 2, de SP en ruim 100 keer meer dan de PVV. Op de derde plaats qua advertentiebestedingen staat het CDA, gevolgd door GroenLinks en de PvdA. Alle partijen tezamen hebben voor ruim 5 miljoen euro aan advertentieruimte ingekocht.

De politieke partijen gaven hun reclamebudget vooral uit aan advertenties in dagbladen, televisie volgde op de tweede plaats. Nico Hilhorst van M2Media & More meldt over de uitkomsten:

Alleen al met de inzet van tv heeft de VVD al ruim 70% van de kiezers gemiddeld 3,5 keer bereikt. Een hoog budget betekent niet vanzelfsprekend veel zetels, maar het maakt het wel mogelijk om een grotere groep kiezers vaker te bereiken. Uiteindelijk zijn relevantie en het moment van de boodschap van doorslaggevend belang, niet de hoeveelheid commercials of advertenties.”

Foto: @vincente (Flickr/CC)

Geef een reactie

Laatste reacties (127)