35

Waarom alleen blanke acteurs in de film Noah mochten spelen

'Acteurs met een kleurtje zouden alleen maar de aandacht afleiden'

Onlangs ging de film Noah in Nederland in première. In de Verenigde Staten draait de film al geruime tijd in de bioscoop. Noah kan rekenen op veel lovende recensies, maar is niet geheel vrij van kritieken. De makers hebben er namelijk – bewust – voor gekozen louter blanke acteurs in te zetten.


De film verhaalt het Bijbelse verhaal waarin Noah, gespeeld door Russell Crowe, een ark moet bouwen om de wereld te redden van een vloedgolf. Zo mogen er van iedere diersoort twee mee: een mannetje en een vrouwtje.

De makers van de film hebben ervoor gekozen alleen blanke auteurs in te zetten. In een interview op de website The High Calling, legt co-auteur van de film Ari Handel uit waarom hij en Aronofsky ervoor hebben gekozen in de film, die notabene gaat over soorten, diversiteit te mijden.

Vanaf het begin waren we al bezorgd over de casting en de rassenkwestie. Wat we beseften is dat dit verhaal goed functioneert op het niveau van de mythe en als mythisch verhaal doet het ras van het individu er niet toe. Ze (de acteurs, red) moeten plaatsvervangers voor alle mensen zijn. Anders eindig je met een Bennetton advertentie of met de bemanning van de Starship Enterprise.”

Hij vervolgt:

Of je probeert alles erin te stoppen, wat de aandacht afleidt, of je zegt gewoon: ‘We laten ras geen factor zijn omdat we met álle mensen te maken hebben. Als je er op die manier naar zou kijken, moet je ook vragen: Zou de ark blijven drijven en is hij wel groot genoeg om alle soorten te kunnen dragen?

Misschien een gek idee hoor, maar we gooien even een balletje op: als de makers van de film van  ‘de rassenkwestie’ echt geen issue hadden willen maken, was het dan niet logischer geweest als ze dat bij de casting ook niet hadden gedaan en acteurs met wat meer pigment in de huid ook een eerlijke kans zouden hebben gegeven? Waardoor er ten minste één, maar wie weet wel 50 acteurs met een kleurtje, in de film te zien hadden kunnen zijn? Door mensen van kleur zo buiten beeld te zetten is de film niet alleen een onwaarschijnlijke weergave, de ‘rassenkwestie’ wordt nu wel zo duidelijk, dat de makers de plank volledig misslaan.

The High Calling: Stewardship of Creation: An Interview with “Noah” Screenwriter, Ari Handel

Geef een reactie

Laatste reacties (35)