36

Walvisvlees ‘niet welkom’ in Rotterdamse haven. Hoera?

Staatssecretaris Sharon Dijksma gaat in gesprek met havens om doorvoer walvisvlees te stoppen ... Greenpeace Nederland is achterdochtig

Onlangs lanceerde Avaaz, de wereldwijde burgerorganisatie, een petitie tegen de doorvoer van walvisvlees. De IJslandse walvisjager Kristján Loftsson is van plan om 154 met uitsterven bedreigde vinvissen vanuit IJsland via de haven in Rotterdam te exporteren om er in Japan hondenvoer van te laten maken. Staatssecretaris Sharon Dijksma gaat proberen daar een stokje voor te steken.


Door: Redactie Joop

Donderdag overhandigde Avaaz, dat zich op een activistische manier hard maakt voor mensen- en dierenrechten, ruim 1 miljoen handtekeningen aan Dijksma, waarop de staatssecretaris aankondigde met de Rotterdamse haven en met andere EU-havens in gesprek te gaan om een einde te proberen te maken aan de doorvoer van het walvisvlees. Een woordvoerder van het ministerie laat echter desgevraagd aan de redactie van Joop weten dat de overheid juridisch gezien weinig kan. Hoewel Nederland de CITES-overeenkomst heeft ondertekend, waarmee een verbod op handel in walvisvlees is vastgesteld, kan de overheid de havens niet zomaar een verbod op doorvoer opleggen. Producten die via de havens worden vervoerd zijn “in transito”, wat betekent dat ze zich officieel niet op Nederlandse bodem bevinden.

De kwestie is niet nieuw. Greenpeace en GroenLinks proberen al jaren, tevergeefs, een doorvoerverbod af te dwingen. De aankondiging van Dijksma is dan ook een kleine stap vooruit. Toch moet men niet te vroeg juichen. Een woordvoerder van Greenpeace laat weten ambivalent tegenover de aankondiging van Dijksma te staan. Enerzijds lijkt het de goede kant op te gaan, maar anderzijds zijn de toezeggingen volgens hem wel erg makkelijk. Al drie jaar wordt gestreden voor een doorvoerverbod, zonder enige beweging. Nu alle ogen op het ministerie gericht zijn, is het ineens tijd om stappen te nemen. Greenpeace is dan ook achterdochtig.

Bovendien, zo kaart de woordvoerder aan, zegt Dijksma zich in te zullen spannen om doorvoer via alle EU-havens te stoppen. Hoewel dat een nobel streven is, ziet Greenpeace Nederland liever dat de staatssecretaris zich allereerst op Nederland focust. Naast gesprekken met de Rotterdamse haven zou Dijksma ook in gesprek kunnen gaan met Samskip, het IJslandse bedrijf dat het walvisvlees vervoert en een filiaal in Rotterdam heeft.

Opmerkelijk is dat één van de aandeelhouders van het bedrijf Hvalur hf liever ziet dat het stopt met de exploitatie van walvisvlees. Birna Björk Árnadóttir – de kleindochter van één van de oprichters van Hvalur hf – ziet er het nut niet meer van in. In een opinieartikel schrijft ze dat naast alle ethische redenen, economisch gezien de verkoop van walvisvlees niet rendabel meer is. In Japan is er nauwelijks nog vraag naar. Zelfs marketingreisjes naar Japan hebben de vraag geen boost weten te geven. Bovendien loopt de relatie tussen IJsland en andere landen waarmee het handel drijft gevaar nu er steeds meer kritiek komt op de walvisjacht. Volgens Árnadóttir is er nog maar één man in IJsland die de jacht in stand houdt: Kristján Loftsson, de directeur van Hvalur hf.

In hoeverre de havens zullen toegeven aan het verzoek is nog onduidelijk. Wat de mogelijkheden voor de havens zijn om de doorvoer te stoppen, eveneens. Zodra het ministerie van Economische Zaken daarover een reactie geeft, wordt het artikel bijgewerkt.

Eerder verscheen op Joop: ‘Rutte moet walvisjacht stoppen’

News of Iceland: Dutch Government Stops Icelandic Whale Meat

cc-foto: Ton Nolles

Geef een reactie

Laatste reacties (36)