Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Wie verkoopt de beste leugens?

  •  
09-11-2015
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
pig_01.png
Wakker Dier reikt met Liegebeest-verkiezing prijs uit aan misleidende voedselproducenten 
Wakker Dier maakt de genomineerden van de Liegebeest-verkiezing bekend. Dat zijn fabrikanten met de meest misleidende producten en reclames die het dierenleed bagatelliseren. Dit jaar zijn onder andere KFC, Danone, Melkunie en varkensfabrikanten de gelukkigen.
Een van de genomineerde varkensfabrikanten  D’uroc d’Olives’   is genomineerd omdat er in de reclames (zie video) dieren worden getoond die een gelukkig bestaan lijken te leiden maar niets is minder waar. Op de website zegt Wakker Dier. 
Oh, wat hebben die biggen het fijn in het gras. Jammer alleen dat het Duroc D’Olives-vlees wat u bij uw (keur)slager koopt, niet van deze varkens komt. Die zitten namelijk dag en nacht binnen in een dichte, kale stal of varkensflat. Hun staarten zijn – onverdoofd! – afgebrand. Die narigheid blijft alleen zorgvuldig buiten beeld, want van de gladde marketeers van Duroc hoeft u alleen maar te weten dat deze varkens olijfolie door hun voer krijgen.
Ook in de reclames van Melkunie en Danone wordt de indruk gewekt dat alle dieren vrij en dartel in de weide rondlopen maar het grootste gedeelte van het jaar zitten ze binnen opgesloten. KFC is genomineerd omdat de fastfoodketen pretendeert kwalitatief kippenvlees te verkopen terwijl het plofkip is. 
Op de website van Wakker Dier kan er gestemd worden. 
Update:
Inmiddels heeft de varkensfabrikant op de nominatie gereageerd in een persbericht die hieronder te lezen is: 
Deze nominatie verrast ons omdat we net transparantie hoog in het vaandel dragen. We laten graag zien hoe goed onze dieren verzorgd worden. Iedereen kan op onze website via de webcam in onze ruime stallen binnenkijken. Het is dan ook spijtig dat we in één adem vernoemd worden met de “kiloknallers van het warenhuis”. Daarom hebben we gisteren gebeld met de organisatie “Wakker Dier”.
Ze verwijten ons dat we beelden laten zien van varkens in het gras, terwijl onze dieren in stallen opgroeien. Wij hebben inderdaad demonstratieweides waar we onze dieren laten zien aan geïnteresseerde passanten, maar verder verblijven onze varkens op stal. Om hygiënische redenen zijn onze stallen niet toegankelijk voor publiek. Onze varkens zijn gezond en dat houden we graag zo. Wie wil zien hoe goed we de dieren verzorgen, nodigen we graag uit: Webcam Duroc d’Olives. Misleiden is het laatste wat wij willen doen. We hebben trouwens nooit beweerd dat onze varkens buiten lopen of buiten gefokt worden. Daarom hebben we Wakker Dier uitgenodigd voor een gesprek.
Duidelijke communicatie is belangrijk. En als het moet, zullen we foto’s verwijderen als die tot misverstanden kunnen leiden. Sinds dag één investeert Duroc d’Olives in dierenwelzijn! Wij doen er alles voor om kwalitatief, lekker en gezond varkensvlees te produceren, dat uitsluitend bij kwaliteitsslagers te verkrijgen is. Dat kan maar als we streven naar op en top gezonde dieren. Olijfolie in het voeder zorgt verder voor een verhoogd gehalte aan gezondere mono-onverzadigde vetzuren in het vlees.
Wij werken iedere dag verder aan een kwaliteitsvol en gezond stukje varkensvlees, en zullen hier ook verder open en eerlijk over communiceren. Wij drukken u graag op het hart dat we deze dagen permanent ter beschikking zijn. Dus: als u vragen hebt, bel ons dan gerust op of stuur ons een mailtje. Snel antwoord verzekerd!

Meer over:

nieuws, groen
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.