19

Wie wil er nu nog met Uber rijden?

Über-foute taxidienst voert seksistische campagnes, schendt privacy, pest concurrenten en ronselt chauffeurs met valse beloftes

Uber is de taxidienst ontwikkeld in Silicon Valley. Met de Uber-app kunnen klanten chauffeurs oproepen, zijn ritjes goedkoper dan bij de meeste andere diensten en chauffeurs kunnen hun eigen auto’s inzetten om wat bij te verdienen. Dat klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het ook. Het bedrijf ligt nu zwaar onder vuur wegens onder meer taxiregel- en privacyschending en komt voortdurend negatief in het nieuws. Vrijdag dient er een zaak in Nederland. Uber lijkt niet alleen op brandstof te rijden maar ook door a-sociaal gedrag te worden aangedreven.

We zetten de belangrijkste overtredingen (al dan niet die van het goed fatsoen) tegen het internationale bedrijf op een rijtje:

UberPOP schendt taxiregels Nederland

De Inspectie Leefomgeving en Transport beschouwt UberPOP als een snordersdienst, meldt de NOS. Hun chauffeurs voldoen niet aan de regels waar een taxi aan moet voldoen. Na een controle kregen vier chauffeurs een boete van 1500 euro per stuk. Het bedrijf vecht de boetes aan bij de rechter. Als ze toch moeten betalen, zullen zij de boetes voor hun chauffeurs betalen, zeggen ze. Maar de chauffeurs krijgen wel een strafblad.

Uber werd opgedragen te stoppen met UberPOP, de goedkope variant van de taxiservice waarbij particulieren met hun eigen auto klanten rond kunnen rijden om wat bij te verdienen. Volgens de Inspectie faciliteert Uber illegaal taxivervoer. Vrijdag dient de zaak bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

Baas ‘grapt’ dat hij kritische journalisten wil laten natrekken

Misschien is het niet zo gek dat er zo veel negatief bericht wordt over de dienst. Het bedrijf doet er alles aan kritische journalisten tegen zich in het harnas te jagen. Een topmanager van Uber, Emil Michael, heeft tijdens een etentje gezegd dat hij “er wel een miljoen dollar voor over heeft” om journalisten die kritisch zijn op zijn bedrijf te laten natrekken door detectives. Nadat er door een aanwezige journalist over werd gepubliceerd trok hij de uitspraak in en zei “gefrustreerd” te zijn “over de sensatiezucht in mediaberichten over het bedrijf waar ik trots op ben”. Hierna deed ook een andere manager op Twitter afstand van de uitlating.

Privacyschending (niet alleen van journalisten)

Een vrouwelijke journalist van BuzzFeed reed met een auto van een Uber-chauffeur naar topman Josh Mohrer voor een interview. Toen ze daar aankwam, zei hij haar via een speciaal systeem te hebben gevolgd tijdens de rit. En dat was niet de eerste keer, volgens de journalist die al eerder over het bedrijf publiceerde.

Via het systeem dat ‘God View’ genoemd wordt kunnen chauffeurs en klanten door medewerkers gevolgd worden. Alleen in specifieke gevallen (zoals wanneer er een gestolen creditcard gebruikt wordt) zou dit ingezien mogen worden, zegt het bedrijf. Maar het volgsysteem, hoewel niet inzichtelijk voor chauffeurs, blijkt gemakkelijk toegankelijk te zijn voor kantoormedewerkers.

Seksistische advertenties

Ook in Frankrijk kan Uber het niet netjes houden. In Lyon lanceerde Uber een actie waarbij passagiers gekoppeld kunnen worden aan “een lekker wijf” als chauffeur. Door een code in de Uber-app in te voeren maak je kans om door een model als chauffeur opgepikt te worden voor een ritje van maximaal 20 minuten (om te voorkomen dat geile mannen zich de hele stad door laten rijden). Nadat het Amerikaanse BuzzFeed op de promotiecampagne reageerde haalde het bedrijf het bericht waarin de actie werd aangekondigd van haar website. Zonder inhoudelijk te reageren.
Concurrenten het leven zuur maken
Naast journalisten wil het bedrijf ook graag haar concurrenten pesten. Ze bestellen regelmatig taxi’s bij taxidienst Lyft, een vergelijkbare taxidienst in de VS, en annuleren de ritten later weer, meldt The Verge. Ook proberen ze chauffeurs weg te kapen bij concurrerende taxiservices. Dat doen ze door tijdens een ritje op de chauffeurs in te praten en hen over te halen naar Uber te komen.

Ze liegen hun medewerkers voor

En tegen die chauffeurs doen ze alsof ze tot wel 100.000 dollar per jaar kunnen verdienen. Maar een simpele rekensom van Slate laat zien dat dat onmogelijk is. Chauffeurs in New York, LA, San Francisco en Londen hebben al gestaakt of  gedemonstreerd tegen de lagere tarieven die ze opgelegd krijgen

Lobby’en actief tegen regeltjes voor rolstoelvriendelijke taxi’s 

En alsof het allemaal nog niet genoeg is, werkt Uber een wet tegen die regels voor rolstoelvriendelijke taxi’s moet aanscherpen in de Amerikaanse stad Washington D.C. Uber kon helaas geen woordvoerder vrij maken voor een interview, maar liet alleen weten samen te willen werken aan een “wet die betere toegankelijkheid voor passagiers mogelijk maakt, maar tegelijk geen extreem zware regelgeving oplegt aan bedrijven die auto’s van particulieren inzetten voor taxidiensten”.

Wie durft er nog in te stappen?

Geef een reactie

Laatste reacties (19)