418

WikiLeaks: Balkenende riep hulp VS in om Bos onder druk te zetten

Update: 'Geen plek op de G20-top zonder missie in Afghanistan' ... Amerikanen zagen Bos als enige dwarsligger bij verlenging Uruzgan-missie in Uruzgan … VS: Beatrix wilde in 2010 aftreden … NOS-hoofdredacteur: NRC liegt over Wikileaks … NRC tegen WikiLeaks: NOS is onbetrouwbaar, want staatsomroep

RTL Nieuws en NRC Handelsblad publiceren vrijdag om 16.00 uur Nederlandse documenten uit de zogeheten Embassy Cables van WikiLeaks. De media beschikken over rapportages van de Amerikaanse ambassade in Den Haag aan de Verenigde Staten.


DWDD: NRC-hoofdredacteur Vandermeersch over WikiLeaks

UPDATE

NRC beschrijft vandaag een gesprek tussen de directeur-generaal politieke zaken van het ministerie van Buitenlandse Zaken, Pieter de Gooijer, en de Amerikaanse ambassadeur bij de NAVO. In dat gesprek drong De Gooijer er op aan dat de Amerikanen tegen Wouter Bos zouden moeten zeggen dat Nederland zonder de Nederlandse militaire bijdrage in Afghanistan geen zetel bij de G20 zou hebben.

RTL meldt dat de VS constante druk uitoefende op het kabinet-Balkenende en op de Tweede Kamer om toch in Uruzgan te blijven. Dat blijkt uit de codeberichten waarin RTL Nieuws en NRC Handelsblad inzage kregen via de Noorse krant Aftenposten. 

PvdA-leider Wouter Bos was in de ogen van de Amerikanen de grote dwarsligger. Die indruk kregen de Amerikanen althans van Nederlandse politici en ambtenaren. Premier Balkenende en andere ministers klagen steen en been bij de Amerikanen over de halstarrige houding van Bos, aldus RTL. Zij vragen zelfs de hulp van de ambassade om Bos onder druk te zetten. Uiteindelijk viel het kabinet over de kwestie Uruzgan en was de verlenging van de missie is defintief van tafel.

RTL Nieuws en NRC Handelsblad meldden vrijdagmiddag dat zij toegang hadden gekregen tot de stukken via de Noorse krant Aftenposten, die enkele weken geleden alle 250.000 diplomatieke berichten in handen kreeg. RTL en NRC berichten vrijdag over een deel van de documenten. RTL doet dit in een extra RTL Z-bulletin bij RTL 7 en NRC Handelsblad vanaf vanmiddag in de krant. Later deze week volgen meer berichten over de rest van de stukken.

Update 18:35 Ook de NOS publiceert de WikiLeaks documenten

Update 18:55 Beatrix wilde in 2010 aftreden. Dat kregen de Amerikaanse diplomaten in 2009 van Nederlanders te horen. NRC bericht over een ambtsbericht aan Obama ter voorbereiding van een bezoek van Balkenende in juli 2009:

Volgens de Amerikaanse diplomaten, zo staat te lezen in de ambtsberichten vanuit de ambassade, „benadrukken de Nederlanders dat de kroonprins waarschijnlijk binnenkort koning wordt (het wordt algemeen aangenomen dat koningin Beatrix binnen een jaar afstand van de troon zal doen)”.

Update 20:20: Bij DWDD stelde NRC Handelsblad-hoofdredacteur Peter Vandermeersch dat WikiLeaks van media eist dat de journalisten zich aan bepaalde afspraken houden. NRC koos daarom voor een andere weg om de documenten te bemachtigen. In reactie twitterde NOS-hoofdredacteur Hans Laroes, die de documenten wel rechtsreeks van WikiLeaks betrekt, dat de bewering van Vandermeersch niet waar is.

 nrc commentaar over beperkende voorwaarden is onzin. Gaat alleen om levensgev.

er zijn geen beperkingen ( behalve bij doodsbedreiging betrokkenen). Wel zo logisch

Vind ook niet zuiver dat rtl/nrc aan wikileaks probeerden te suggereren dat wij niet onafhankelijk zijn 

Update 23:50 De getergdheid van Laroes wordt verklaarbaarder door een artikel van NOS-correspondent Bosch van Rosenthal met een uiteenzetting over de concurrentiestrijd tussen NRC en NOS. Hij krijgt per ongeluk een mail ge-cc-t (kanshebber voor Nationaal Dictee) waarin de NRC-verslaggeefster de organisatie WikiLeaks voorhoudt dat de NOS niet zo betrouwbaar is omdat de omroep door de staat gefinancierd wordt. NRC daarentegen zou het betrouwbaarste medium van Nederland zijn.

Geef een reactie

Laatste reacties (418)