Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Winkels bespioneren klanten via smartphones

  •  
23-01-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
smart_300.jpg
Alles kunnen ze weten: Wie je bent, wat je koopt, waar je loopt
Steeds meer winkels bespioneren stiekem het gedrag van klanten. Dat doen ze door de smartphones te identificeren en traceren via de wifi- en of bluetoothsignalen die deze uitzenden. Het College Bescherming Persoonsgegevens bekritiseert de heimelijke methode.
De zaak werd aan het licht gebracht door Tweakers :
Het moederbedrijf van Dixons, Mycom en iCentre, de Bas Group, heeft in de afgelopen maanden stilletjes wifi-tracking in combinatie met bluetooth-tracking en infraroodcamera’s ingevoerd. Dat blijkt uit interne communicatie van het bedrijf die in handen is van Tweakers. De winkel meet niet alleen hoeveel bezoekers er binnenkomen, maar ook hoe lang ze blijven, hoeveel mensen niet naar binnen gaan en welke bezoekers al eerder in een winkel van de Bas Group zijn geweest. Die informatie wordt in een centrale database opgeslagen. Voor zover bekend volgt de Bas Group geen looproutes.
Dat laatste kan wel eenvoudig toegepast worden. Tweakers sprak met bedrijven die zich specialiseren in deze techniek.
WiFiProfs uit Maarssen biedt zowel wifi- als bluetooth-tracking aan. “We laten winkels bijvoorbeeld zien hoeveel klanten ze hebben en hoe lang die blijven”, zegt Van Rooijen van WiFiProfs. “Vervolgens kun je de loyaliteit meten: hoe vaak ze terugkomen, en door verschillende ontvangers op te hangen kun je zien welke looproute wordt gevolgd”, aldus Van Rooijen. Daarvoor wordt triangulatie gebruikt, vergelijkbaar met navigatie via wifi-toegangspunten op mobiele telefoons.
Hoeveel winkelketens de techniek inzetten is onbekend. Het College Bescherming Persoonsgegevens verklaarde aan de NOS  dat de methode mogelijk in strijd is met de wet:
In Nederland is de bescherming van persoonsgegevens een grondrecht. Als je het volgen alleen om statistische redenen doet, en je doet dat via een mac-adres, dan moet je mensen een opt-out optie geven. Dat mensen kunnen zeggen: dat wil ik niet.
Het college vindt ook dat de klanten verteld moet worden dat ze bespioneerd worden. Bijvoorbeeld met een sticker op het raam.

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.