40

Winst belangrijker dan duurzaamheid voor Unilever

Een van 's werelds grootste voedselproducenten klaagt de makers van duurzame mayonaise zonder ei aan… 'Mayo zonder ei mag geen mayo heten.'

Voedingsgigant Unilever klopt zichzelf regelmatig op de borst vanwege haar duurzame beleid. Maar nu wordt pijnlijk duidelijk dat winst uiteindelijk toch het belangrijkste is voor het bedrijf. Dit bleek toen het nieuws dinsdag naar buiten kwam dat de internationale voedselgigant in Amerika een rechtszaak is begonnen tegen de maker van de veganistische mayonaise ‘Just Mayo’. Volgens Unilever mag ‘Just Mayo’ geen mayo heten. Er zit namelijk geen ei in.

‘Just Mayo’ is een van de nieuwste trends op het gebied van duurzame voeding. Het wordt gemaakt met gele erwten in plaats van ei. En dat is vele malen duurzamer en diervriendelijker dan ei.

Marktaandeel
Maar Unilever is boos. Want op het potje van ‘Just Mayo’ staat de tekening van een ei en dat mag niet, aldus Unilever. Consumenten worden misleid omdat het je het idee geeft mayonaise te eten. En daar hoort nu eenmaal ei in. De veganistische mayo voldoet ook niet aan de eisen van de Amerikaanse voedselautoriteit (FDA) dat mayonaise uit olie, eigeel en azijn of citroenzuur moet bestaan. Maar het belangrijkste: ‘Just Mayo’ pakt marktaandeel af. De verkoop van Unilever-mayonaise is teruggelopen en volgens Unilever is ‘Just Mayo’ de schuldige.

Het bedrijf achter ‘Just Mayo’ heet Hampton Creek en is een startup uit San Francisco, dat nieuwe plantaardige voedingsmiddelen op de markt brengt. Bill Gates is een van de investeerders van het bedrijf. 

Een beetje vreemd is de zaak wel, want Unilever is zelf regelmatig in het nieuws vanwege het misleiden van consumenten. Zo kreeg het bedrijf twee jaar op rij het Gouden Windei van Foodwatch vanwege het merk Becel Pro Activ, een margarine die hart- en vaatziekten zou voorkomen (en dat niet doet).

Hampton Creek lijkt zich vooralsnog geen zorgen te maken. Volgens het bedrijf is de term ‘mayo’ nooit officieel vastgelegd door de FDA en mag het die gewoon gebruiken. Er zijn ook andere veganistische merken die de term voor hun producten gebruiken zoals ‘MindfulMayo‘.

De aanklacht van Unilever leidt vooralsnog tot een grote reclame vóór ‘Just Mayo’. Iedereen heeft het erover en een Amerikaanse televisiekok is meteen een petitie gestart waarin hij mensen Unilever laat vragen te stoppen met het pesten van duurzame voedingsbedrijven.

Geef een reactie

Laatste reacties (40)