Nieuwe omroep gebruikt zendtijd publieke omroep voor Telegraaf-reclame … 'Goeie promo' aldus hoofdredacteur Bicker Caarten
WNL maakt nog geen maand na de start al openlijk reclame voor De Telegraaf, het ochtendblad dat de omroep heeft opgericht. In een uitzending van Uitgesproken WNL roept Telegraaf-journalist Paul Jansen kijkers op zijn krant te kopen. ‘Goed zo, goeie promo’, reageert presentator en hoofdredacteur Michiel Bicker Caarten.
Het Commissariaat voor de Media, dat toeziet op een strikte scheiding tussen de met belastinggeld gefinancierde publieke omroep en de commercie, kondigde in augustus al aan de banden tussen Telegraaf en WNL te onderzoeken. Zo blijken veel medewerkers van WNL op de loonlijst van het rechtse ochtendblad te staan. Ook verwijzen namen van programma’s als Avondspits en Ochtendspits naar de krant Spits, eveneens onderdeel van het Telegraaf-concern.
Een andere nieuwe omroep, PowNed, is eveneens vanuit het concern opgezet. De omroepen hadden toegezegd alle banden met het concern te verbreken. Bij het toelaten van de omroepen is gesteld dat het niet vanzelfsprekend is dat ze hun licentie behouden. Bij stelselmatige overtreding van de regels kan de licentie tussentijds worden ingetrokken.