92

Wordt het ooit wat met de elektrische auto?

Automobilisten die semi-elektrisch rijden, tanken veel. Opladen doen ze te weinig. Soms zelfs helemaal niet

Wat al een tijd werd vermoed, blijkt nu echt zo te zijn: semi-elektrische auto’s zoals de Opel Ampèra en de Toyota Prius rijden veel meer op benzine dan op stroom. Dit blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau CE Delft.

CE Delft heeft het rijgedrag onderzocht van bestuurders van hybride auto’s van Opel en Toyota en de resultaten liegen er niet om, vertelt CE-onderzoeker Huib van Essen aan de NOS:

“Automobilisten die elektrisch kunnen rijden, tanken veel. Opladen doen ze te weinig. Soms zelfs helemaal niet. Mensen die het slecht doen, verbruiken het tienvoudige van degenen  die hun best doen. Het moet beter en het kan beter.”

Semi-elektrische auto’s zijn erg populair in Nederland. Niet zozeer omdat mensen graag milieubewust willen rijden, maar omdat ze financieel zo aantrekkelijk zijn. Er zijn allerlei fiscale voordelen als je een half-elektrische auto koopt. Zo heeft een Opel Ampèra voor de zakelijke rijder 0 procent bijtelling. En de auto’s zijn wegenbelastingvrij.

Maar zodra je eenmaal in zo’n auto rijdt, controleert niemand hoeveel benzine hij of je verbruikt. Daar gaat het dan ook vaak mis. Want: als je in een paar minuten gewoon benzine kunt tanken, waarom zou je dan de moeite nemen om op zoek te gaan naar laadpalen om een paar uur op te laden?

Half-elektrische auto’s zijn in Nederland populairder dan volledig elektrische auto’s. Dit komt vooral omdat automobilisten bang zijn zonder stroom aan de kant van de weg te komen staan met een volledig elektrische auto. Die heeft namelijk een lagere actieradius. De kans zonder stroom te komen zitten is er bij een semi-elektrische auto niet. Als er geen stroom meer is, schakel je simpelweg over op benzine. 

Meer prikkels

Het onderzoeksbureau pleit nu voor meer prikkels om het rijgedrag te veranderen. De beschikbaarheid van voldoende laadinfrastructuur is niet genoeg om mensen minder brandstof te laten verbruiken. Het laadgedrag blijkt ook sterk afhankelijk te zijn van financiële prikkels. Privé-eigenaren en ZZP-ers betalen zelf betalen hun brandstof zelf en worden zo dus gestimuleerd om zo veel mogelijk op te laden. Maar bij leaserijders is dit niet het geval. CE stelt voor dat werkgevers autoregelingen gaan opstellen waarin het brandstofbudget is afgestemd op het lage verbruik dat haalbaar is met dergelijke auto’s of waarin zelfs alleen de kosten van elektriciteit worden vergoed. Als je dan benzine tankt, betaal je dat uit eigen zak.

CE pleit ook voor cursussen om het rij- en laadgedrag van automobilisten te verbeteren. Het onderzoeksbureau hoopt dat Den Haag nu niet opeens de stekker uit de stimulering trekt. Dat zou een verkeerd signaal zijn, vinden de onderzoekers.

Aan de andere kant pakt het belastingsysteem nu ook niet eerlijk uit: er rijden nu duizenden half-elektrische auto’s op benzine die geen belasting hoeven te betalen terwijl ze misschien wel net zoveel vervuilend zijn als soortgelijke benzine-auto’s die wél belasting betalen.

Foto: Rutger Middendorp, link foto 

Geef een reactie

Laatste reacties (92)