Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

YouTube haalt Lego filmpje Greenpeace offline

  •  
11-07-2014
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
LEGO_Greenpeace.jpg
Warner Bros maakt aanspraak op auteursrechten … Protestfilm werd in 3 dagen meer dan 3 miljoen keer bekeken 
Het Greenpeace filmpje ‘LEGO: everything is NOT awesome’ is offline gehaald door YouTube nadat Warner Bros aanspraak maakte op de auteursrechten. Het filmpje is nog wel steeds te zien op Vimeo, maar Greenpeace laat het er niet bij zitten en zal de eis van Warner Bros aanvechten.
“Blijkbaar werd er bij sommige hoge pieten een gevoelige snaar geraakt. Deze groffe poging om ons het zwijgen op te leggen, zal niet werken. We zijn van plan om deze eis aan te vechten”, aldus Greenpeace campagne woordvoerder Ian Duff tegen de Belgische krant De Morgen.
In het filmpje van Greenpeace is te zien hoe de Noordpool, nagebouwd met LEGO-blokjes, vernietigd wordt door een olielek. Het kwam drie dagen geleden online en ging gelijk viral. De afgelopen dagen is het maar liefst 3 miljoen keer bekeken.
Greenpeace wil met de protestfilm LEGO’s aandeel belichten in de bedreiging van de Noordpool. Shell ging onlangs in zee met LEGO om het imago van de oliemaatschappij op te poetsen. Zo is onder meer het logo van het bedrijf op de populaire steentjes te zien. Onwetende kinderen moeten zo geïndoctrineerd worden met de boodschap dat Shell een fijn bedrijf is. Terwijl de olieboeren van Shell juist hun zinnen hebben gezet op de Noordpool en daar enorme schade aan de natuur dreigen aan te richten.
Greenpeace neemt Lego niet voor niets op de korrel. De speelgoedfabrikant doet er alles aan hun imago voor een betere wereld hoog te houden. Zo is op hun website te lezen:
Onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid en verantwoordelijkheid richten zich op kinderen en onze passie voor spelen en leren. Elke dag opnieuw nemen we concrete stappen die bijdragen aan een betere toekomst.
De samenwerking tussen LEGO en Shell is Greenpeace een doorn in het oog:
“Shell’s wereldwijde reclameafspraak met Lego is onderdeel van een zorgvuldig uitgedachte strategie van Shell om vrienden te kopen die de omstreden boorplannen op de Noordpool acceptabel doen lijken en de misleidende indruk geven dat ze positief zijn,” stelt Greenpeace in de toelichting bij een petitie die door al bijna 300.000 mensen is getekend. De petitie roept Lego op de banden met Shell te verbreken.

Meer over:

nieuws, media
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.