Youtube verwijdert spotje milieudefensie
• 06-02-2013
• leestijd 2 minuten
Klacht van FrieslandCampina gehonoreerd ... hier een link naar de mirror
Milieudefensie lanceerde samen met jongerenorganisatie JMA onlangs een variant op de commercial ‘The story of milk’ van FrieslandCampina. De organisatie deed dat, omdat ze de commercial misleidend vond. Youtube heeft de variant inmiddels verwijderd, net als Vimeo.
In een persbericht laat Milieudefensie weten:
Milieudefensie en Jongeren Milieu Actief maken bezwaar bij YouTube nadat het online videokanaal een parodie op de reclamecampagne van FrieslandCampina offline haalde. De reclamemakers dreigden eerder met juridische stappen. Nadat de milieuorganisaties te kennen gaven hun filmpje online te houden is YouTube opgedragen de film te verwijderen. De video was in korte tijd 10.000 keer bekeken. De milieuorganisaties willen met het filmpje het verhaal over de schadelijke sociale en milieugevolgen van het gebruik van Zuid-Amerikaanse soja in ons veevoer blijven vertellen en hebben de parodie daarom ook via andere videokanalen weer online gezet. De organisaties willen dat YouTube de film onmiddelijk weer online zet.
De organisaties schrijven over de campagne:
Heb je de sprookjesachtige commercial ‘The story of Milk’ van FrieslandCampina al gezien? Kaasproducenten benadrukken graag dat hun kaas een oer-Hollands product is. Maar: FrieslandCampina vertelt niet het héle verhaal achter de melk. Daarom doen wij dat maar. Bekijk ‘The TRUE story of Milk.
Onze Nederlandse kaas is niet zo Nederlands als we wel denken. Het voer dat we onze koeien geven bestaat voor een belangrijk deel uit soja dat helemaal uit Zuid-Amerika komt. En dat is niet goed voor onze wereld. Daarom willen wij weer een écht Nederlandse kaas gaan maken. Een kaas van koeien die alleen veevoer uit de regio eten. Een kaas die de wereld een stuk minder belast. Kleine Hoefprint kaas.
FrieslandCampina diende een klacht in bij Youtube en de site honoreerde die klacht. Bekijk
hier de clip alsnog.