11

Zembla: foute ondernemers eerder aanpakken

Miljoenenstrop voor belastingbetaler door faillissement Kroymans

Bestuurders van bedrijven die via overfinanciering onevenredige risico’s nemen, moeten eerder aansprakelijk worden gesteld. Dit zegt hoogleraar economie Kavelaars aanstaande zondag in Zembla. Dit tv-programma toont als voorbeeld ondernemer Frits Kroymans. De belastingbetaler moet de miljoenen ophoesten die zijn faillissement heeft gekost. Kroymans zelf leeft nog steeds hetzelfde jetset-leven.

Komende zondag belicht tv-programma Zembla de grenzeloze expansiedrift van Frits Kroymans, eigenaar van het Kroymans-concern. In april van dit jaar eindigden die ambities in een faillissement. Duizend mensen kwamen op straat te staan. Kroymans handelde eerst vooral in prestigieuze merken als Ferrari, Maserati en Aston Martin. Vanaf 2000 nam hij met veel geleend geld in hoog tempo het ene na het andere bedrijf over. Totdat zijn auto-imperium in elkaar stortte. De belastingbetaler draait nu op voor de kosten. Terwijl het jetset-leven van Kroymans doorgaat alsof er niets is gebeurd.
In de hoogtijdagen bestaat de Kroymans Corporation uit ongeveer 150 ondernemingen in de autobranche, met een omzet van twee miljard euro. Kroymans zit in de import en verkoop, lease-, schade-, verhuur- en onderdelenmarkt. Curator F. Kemp in Zembla: ‘Banken stonden te dringen om te mogen financieren.’

Kroymans maakte hier graag gebruik van en leende veel geld. Maar hij bouwde geen buffers op om tegenvallers op te vangen. De onderneming was overgefinancierd. C. van Zadelhoff, boezemvriend van Frits Kroymans: ‘Frits had, maar achteraf gezien is het makkelijk lullen, eerder op de rem moeten trappen.’

Meer ondernemers maken zich schuldig aan overfinanciering rondom overnames, signaleert Herman Wijffels, voormalig topman van de Rabobank, oud-voorzitter van de SER en formateur van het huidige kabinet. Hij zegt in Zembla: ‘Daar is iets ontstaan van: we kunnen zonder echte degelijke financiële verhoudingen wel allerlei risico’s nemen. Dat valt nog wel eens verkeerd uit.’

Het faillissement van de Kroymans Corporation kost veel geld. Het UWV betaalde de salariskosten door: ruim 11 miljoen. En dan zijn er nog de uitkeringen en de miljoenen aan belastingen die niet werden betaald. Kroymans verdiende tientallen miljoenen met zijn riskante groeistrategieën. Maar nu het mis gaat, is het de belastingbetaler die voor deze kosten opdraait.

Prof. P. Kavelaars, hoogleraar Fiscale economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, vindt de bewijslast nu te zwaar om bestuurders zoals Kroymans aansprakelijk te kunnen stellen:

Je moet het wel enorm bont hebben gemaakt. Je zou bestuurders eerder aansprakelijk moeten kunnen stellen, met name als ze onzorgvuldig beleid hebben toegepast.”

Herman Wijffels sluit zich hier bij aan: ‘Ik denk dat als het praktijk zou worden dat de zorgvuldigheid waarmee ondernemers hun beslissingen hebben genomen toetsbaar wordt, dat dat een waarschuwingssignaal zal zijn voor mensen om te kijken: moet ik dit wel doen.’

Vlak voor het faillissement zijn drie winstgevende bedrijfsonderdelen overgeheveld naar een andere onderneming van Kroymans, de Citadel-groep. Hier kunnen andere schuldeisers door benadeeld zijn. De curatoren zullen Kroymans daarom voor de rechter brengen. Daarnaast is er nog een andere bedrijfstak verhuisd, zijn er auto’s zoek in de administratie en is er mogelijk sprake van valsheid in geschrifte door dubbele financiering.

Personeelsleden Jan Konings, Jan Reyven en Hans van der Ham zijn nog steeds werkeloos. Ze nemen Kroymans kwalijk dat ze nooit iets van hem hebben vernomen. Dolf Polders van de vakbond CNV: ‘Frits Kroymans eet er geen boterham minder om en leeft vrolijk verder.’

Zembla: ‘Mister Ferrari’, op zondag 8 november 2009 om 21.45 uur bij de VARA/NPS op Nederland 2. Zie ook: www.zembla.tv

Geef een reactie

Laatste reacties (11)