Laatste update 13 september 2017, 21:15
34

Zorgverzekeraars verzieken de GGZ: patiënten worden weggestuurd

In diverse regio’s moeten zorginstellingen mensen op straat zetten die aankloppen om psychische hulp, omdat hun zorgverzekeraars onvoldoende over de brug komen om de kosten te dekken.

De zorginstellingen zeggen de patiënten ‘met pijn in hun hart’ te moeten weigeren, maar dat ze niet anders kunnen omdat ze financieel anders niet kunnen overleven. Ze zijn nu al voor het tweede of het derde jaar in conflict met ‘specifieke zorgverzekeraars’ die iedere keer achteraf miljoenen aan geleverde zorg voor psychiatrische patiënten weigeren te betalen. Tot nu toe werd dit door de instellingen opgelost door de kosten van de patiënten uit eigen zak te betalen, maar ‘die rek is eruit’.

Het blijkt vooral te gaan om Zilveren Kruis en CZ. De Zeeuwse GGZ-instelling Emergis neemt vanaf aanstaande maandag geen nieuwe patiënten meer aan die bij deze zorgverzekeraars zijn verzekerd. Ook in de regio Nijmegen zal de instelling Pro Persona patiënten van CZ en Zilveren Kruis moeten weigeren.

De NOS sprak met vele zorgverleners, die allen de beslissing van Emergis steunen, maar meestal anoniem willen blijven. Ook zij geven aan vaker patiënten terug te moeten sturen naar hun verzekeraar wanneer die niet meer willen vergoeden. Andere instellingen zijn ook bezig met het nemen van concrete stappen om patiënten voortaan te weigeren op basis van hun zorgverzekeraar, wanneer deze niet over de brug komt om de kosten van behandelingen te dekken.

Problematisch is dat het vooral gaat om patiënten die hevigere problemen hebben, omdat die duurdere of langere zorg nodig hebben.

‘We krijgen signalen uit het hele land. De discussie over vergoedingen treft mensen; ze worden echt weggestuurd. Vooral bij complexe en dure zorg zien we dit gebeuren. Lichtere zorg loont wel, want daarover krijgt een aanbieder minder snel discussie. Maar als het ingewikkeld wordt zien we dat aanbieders voorzichtiger worden’ aldus een woordvoerder van patiëntenorganisatie MIND.

Het probleem hangt samen met een systeem waarin hulpverleners gedwongen worden om patiënten diagnoses te geven, zodat de behandeling vergoed kan worden. Zorginstellingen moeten deze zorg dan ‘inkopen’ bij verzekeraars, die op basis van die diagnoses geld geeft voor een gemiddelde standaardbehandeling en een bedrag dat door de zorgverzekeraar specifiek is afgesteld per diagnose. Omdat mensen niet in hokjes passen en psychische zorg geen netjes afgekaderde producteenheid is, gaat dit vaak mis. Vooral in gevallen van zware psychische problemen, waarbij vaak meer hulp en behandeling nodig is dan vooraf ingeschat kon worden. Juist over die zorg doen verzekeraars moeilijk.

Zilveren Kruis zegt tegen de NOS zich niet te herkennen in het beeld. Ze noemen het ‘ongehoord’ dat ‘kwetsbare mensen ongerust worden gemaakt’. Volgens Zilveren Kruis zijn ze nog in gesprek met Emergis en wachten ze nog op informatie over de zorgkosten die ze tot nu toe hebben weigeren te vergoeden. CZ zegt afstand te nemen van Emergis, en er alles aan te zullen doen om te zorgen dat verzekerden de zorg zullen krijgen die ze nodig hebben.

Rectificatie: Hoewel de NOS meldt dat GGZ Friesland een opnamestop voor verzekerden bij De Friesland overweegt, laat GGZ Friesland tegenover Joop weten dat dit absoluut niet het geval is.

NOS: Psychiatrische patiënten dupe van strijd verzekeraars en zorgaanbieders
lees ook: Financieringssysteem GGZ knelt aan alle kanten

Update 13 september

De patiëntenstop voor mensen die bij Zilveren Kruis verzekerd zijn is in Zeeland van tafel. GGZ-instelling Emergis maakte afgelopen week bekend geen patiënten van de zorgverzekeraar meer aan te nemen, omdat de verzekeraar weigerde over de brug te komen met vergoeding van zorg. Emergis zei in het verleden al miljoenen aan zorg uit eigen zak te hebben betaald en daar nu geen ruimte meer voor te hebben.

De Nederlandse Zorgauthoriteit (NZa) moest er uiteindelijk aan te pas komen, maar na een ‘goed en constructief gesprek’ ziet Emergis nu weer ruimte om de verzekerden van Zilveren Kruis op de wachtlijst te plaatsen. De instelling vertrouwt erop ‘in de komende weken tot passende afspraken met Zilveren Kruis te komen’.

Emergis was de enige GGZ-instelling die met naam en toenaam in de media wilde toegeven patiënten te weigeren vanwege conflicten met verzekeraars. Maar de NOS sprak vele zorgverleners die anoniem wensten te blijven, die allen het besluit van Emergis steunden en ook aangaven vaker patiënten terug te moeten sturen omdat hun verzekeraar hun zorg niet meer wilde vergoeden.

NOS meldde dat er ook andere instellingen bezig waren met concrete stappen om patiënten voortaan te weigeren op basis van hun zorgverzekeraar. Vandaag zei de voorzitter van de Branchevereniging Thuiszorg Nederland dat dit bij thuiszorginstellingen al op grote schaal gebeurt. Zeker één op de vijf thuiszorg aanbieders heeft een patiëntenstop op cliënten met specifieke verzekeraars wegens financiële conflicten.

Foto: cc René Gademann

 

Geef een reactie

Laatste reacties (34)