Onderzoek van TNO onder 240.000 auto’s toont aan dat vooral zuinige auto’s een hoger verbruik hebben. Bovendien bleek dat de duurdere ‘premium’ brandstoffen die tankstations leveren niet zo efficiënt zijn als wordt beweerd.
In de praktijk kloppen de cijfers die fabrikanten voorspiegelen niet. En vooral bij zuinig auto’s. Hoe lager de CO2-uitstoot van een auto, hoe groter het verschil tussen het opgegeven normverbruik en het werkelijke verbruik is. Een zuinige auto – met ongeveer 100 gram CO2-uitstoot per kilometer – verbruikt in werkelijkheid gemiddeld 45 procent meer brandstof dan hij volgens de fabrieksnorm zou moeten. Dat meldt het vakblad Fleetmotive.
Ook werden de zogeheten ‘betere’ – en duurdere – brandstoffen onderzocht. Die bleken vooral duurder. “Fabrikanten hiervan zeggen dat deze duurdere brandstoffen (4% meerprijs op benzine, 6% op diesel) zorgen voor een lager verbruik dan met standaard brandstof. In werkelijkheid nam het verbruik met premium benzine 1% af, en met premium diesel 0,5%.”