33

Zwarte doos bevestigt: piloot pleegde bewust massamoord

Co-piloot liet vliegtuig dalen en voerde snelheid op ... Dilemma: cockpitdeur open of dicht? ... Germanwings-personeel stelt passagiers gerust

De gegevens van de tweede zwarte doos bevestigt wat eerder al vermoed werd. Andreas Lubitz, de geestelijk gestoorde co-piloot, heeft het vliegtuig van Germanwings doelbewust laten crashen en zo 149 inzittenden om het leven gebracht.

NRC meldt:

Uit een eerste bestudering van de gegevens blijkt dat Lubitz de automatische piloot gebruikte om de daling in te zetten. Tijdens de daling stelde hij de automatische piloot herhaaldelijk bij om de snelheid van het vliegtuig op te voeren. De tweede zwarte doos, een flight data recorder (FDR), bevat gegevens van vrijwel alle instrumenten van het toestel, alsmede handelingen die piloten uitvoeren tijdens het laatste deel van de vlucht.

Eerder was na het beluisteren van audio-opnames uit de cockpit het sterke vermoeden gerezen dat Lubitz de ramp moedwillig veroorzaakte. De co-piloot kampte met psychische problemen en had eerder zelfmoordneigingen gehad. Een arts had hem ongeschikt verklaard maar de co-piloot verzweeg dat voor zijn werkgever.

Cockpitdeur
Germanwings Airbus A319-132 D-AGWZDoorzoeking van zijn computer maakte deze week duidelijk dat Lubitz in de dagen voor zijn gruweldaad onderzocht hoe de cockpitdeur afgesloten kan worden. Rond die beveiliging is een discussie ontstaan met een duivels dilemma: moet je er voor zorgen dat niemand de cockpit in kan of juist dat niemand zich kan opsluiten in de cockpit. Time zet een aantal huiveringwekkende voorvallen op een rijtje die duidelijk maken dat beide opties nadelen hebben.

In 2013 liet een piloot van Mozambique Airlines zijn toestel doelbewust crashen met 33 doden als gevolg. Op opnames is te horen hoe – net als bij het Germanwings-toestel – vergeefs getracht wordt de cockpit deur te forceren. Was de deur niet op slot geweest dan was de ramp niet gebeurd. Maar voor het afsluiten van de cockpit pleit een ander voorval uit 2012 waarbij de piloot vreemd gedrag begint te vertonen. De co-piloot sluit de deur af als de verwarde piloot even naar buiten gaat. Hij kan overmeesterd worden door passagiers terwijl hij tracht de besturingsruimte binnen te komen.

Geruststelling
Ondertussen proberen piloten van Germanwings hun passagiers op ontroerende wijze gerust te stellen. Zo is er een piloot die vooraf aan de vlucht niet via de intercom maar in de passagiersruimte de inzittenden toespreekt. Hij wil ze zo laten zien wie hij is en verzekert de passagiers dat hij en zijn bemanning er alles aan zullen doen de vlucht voorspoedig te laten verlopen. Een passagier tekende het relaas op.

cc-foto: Michael Frank Franz

Geef een reactie

Laatste reacties (33)