4.310
239

Blogger, allround internet-diehard

Pieter-Paul Spiertz (1980) is allround internet-diehard. Overdag werkt hij aan allerlei slimme geo-webapplicaties, 's avonds schrijft hij o.a. voor de muzieksites Fileunder.nl en 3VOOR12/Arnhem-Nijmegen. Verder is hij vrijwilliger en bestuurslid bij De Jonge Onderzoekers Nijmegen (TCCN). Eerder schreef hij voor het computertijdschrift c't magazine.

10 suggesties om Joop te verbeteren

Slecht is het niet maar het kan zoveel beter.

Speciaal omdat ze bij GeenStijl er vandaag een handje van hebben om hun gal te spuwen over VARA’s opiniesite Joop, helemaal extragratis even mijn fair and balanced mening erover. Mijn tips aan de brillenmansen, zeg maar. Zo slecht is het lang niet. Maar het kan beter.

1) De naam zuigt. Verzin iets beters. Ja, ook nu nog. En verander van naam zodra de punten hieronder zijn gefixed.
2) Joop moet helemaal geen opiniesite zijn. The Huffington Post positioneert zich als ‘internet newspaper’, precies wat Geenstijl ook is. De Bild van het Nederlandse internet. Dus mét scoops en achtergronden en updates bij berichten, net zo vol en schreeuwerig als de Huffington Post zelf. Gebruik dat verschillige nou eens en máák jezelf een waardige progressieve GS-tegenhanger, waarop regelmatig selectief BN’ers een eigen stuk mogen zetten. Durf terug te linken naar Geenstijl, het is hier geen China. En vooral: zórg nou eens dat ik iets interessant genoeg vind om mijn vrienden en kennissen het te willen laten lezen.
3) Joop is niet leuk genoeg. Het is een akelig serieuze site, doodsaai geschreven, die bovendien zelden iets moderns of hips technisch heeft en totaal niet aansluit bij de Hyves-generatie of bij het cabaret dat we van de VARA gewend zijn. Ik mis kunst en cultuur zelf ook trouwens, of zelfs maar links ernaar. Maak jezelf nou PLEASE eens twintig jaar jonger. Wie er ‘populaire opiniemakers’ zijn interesseert me geen barst, de inhoud moet me aanspreken! Om dezelfde redenen vind ik de Groene Amsterdammer en Vrij Nederland overigens ook zo suf.
4) Laat gewoon zien wat je wegcensureert in reacties, bijvoorbeeld [Hier stond een irrelevante persoonlijke aanval op Joop.nl of haar reacteurs] of [Deze reactie is taalkundig onleesbaar en daarom ongeschikt voor publicatie]. Dan valt dat censuur-argument gelijk weg én doe je het beter dan de Telegraaf, die zich veel smeriger van dat soort moderatie bedient.
5) Doe zelf mee in discussies. Ik verdenk GeenStijl ervan dat ze zelf een aantal grappige reacties onder hun artikelen gooien om de sfeer te zetten. Waarom ook niet, eigenlijk? En wat is er mis met meligheid?
6) Gebruik je publiek. Sargasso en GeenStijl laten zien hoe je je lezers serieus neemt. Met top 100-lijsten, polls en allerlei geinigheden laat je de lezer meedoen en maak je het leuk. Nu wordt die enkel geacht te kijken, niet zelf te denken.
7) Waarom moet ik zoveel klikken? Ik ben een luie lezer, ik wil gewoon in één scroll zien wat er interessant is vandaag. Het gebrek aan stukjes onder de koppen mag dan een concept zijn dat elders succesvol is, misschien is de homepage wel gewoon écht te rommelig zo. Je hoeft niet meteen NRC Next te worden, maar dit is net Startpagina zo. En op niet-touchscreen-apparaten mag je best wel mouseovers à la Tweakers gebruiken, of title tags bij plaatjes. Of worden de seniele VARA-bejaarden daar nerveus van? Zo ja, wat worden ze dan geacht te doen met al die LinkedIn/NuJIJ/eKudos-knoppen?
8) Zoek eens een beeldredacteur, zo iemand is er vast wel bij een tv-omroep. Als plaatjes bij nieuws geen probleem zijn, waarom dan wel bij die opinies? Infographics en kaartanimaties zijn er veel te weinig op internet, ondanks dat het web zich er als geen ander medium voor leent. Of gebruik content en achtergronden van eigen actualiteitenprogramma’s, in plaats van dat die allemaal hun eigen ongelezen websites krijgen.
9) Verschillig zijn betekent ook dat je als medium iets moet betekenen in de maatschappij, iets moet verbeteren. Actualiteitenrubrieken en opiniebladen zoeken grenzen op en dat levert Kamervragen op. Sociale sites brengen mensen dichter bij elkaar. Progressieve media willen idealen uitstralen en inspireren. Joop doet geen van drieën, het staat vooral enorm naast de zijlijn. Dat kan toch niet zijn waar de VARA publiek geld aan uitgeeft?
10) Doe eens een lezersonderzoek. Of is dat er al geweest? Het is duidelijk dat de relatief kleine groep mensen die nu reageren op Joop er kennelijk al blij mee is. De site voorziet dus al in een behoefte. Nu de grotere groep mensen die niet reageert nog. Want het aantal geïnteresseerden en potentiële lezers is veel groter. En last but not least is mijn mening hier ook maar één mening.
Overigens doet Joop best een hoop goed. Er zijn de afgelopen maanden denk ik zo’n tien artikelen geplaatst die ik persoonlijk echt het lezen waard vond. Dat waren veelal juist de Sargasso-achtige achtergrondartikelen met eigen infographics. Dát noem ik internetjournalistiek, niet het bij mekaar verzamelen van meninkjes die er uiteindelijk niet toe doen. Maar van vele andere artikelen heb ik niet eens een idee, die heb ik niet eens gezien…
Succes ermee.

Geef een reactie

Laatste reacties (239)