4.794
85

voormalig Kamerlid voor GroenLinks

Bruno Braakhuis was van juni 2010 tot en met september 2012 Tweede Kamerlid voor GroenLinks en was woordvoerder financiën en economische zaken. Daarvoor was hij hoofd maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Van Lanschot Bankiers, tussen 2008 en 2010. Hij aanvaardde deze functie vlak voor de kredietcrisis. Voordien werkte hij in marketing & communicatie bij diverse ondernemingen (Hay Group, Compass Group, Nuon, Randstad Holding en Yacht). Braakhuis studeerde industrieel-productontwerpen aan de Haagse Hogeschool en rondde in 2001 een MBA af aan de Kingston University/HBS*AMS

Bruno Braakhuis wordt gedreven door maatschappelijke betrokkenheid, met nadruk op ontwikkeling van ethiek en duurzaamheid. Betrokkenheid in al zijn facetten is niet alleen zijn persoonlijke drijfveer en een karaktereigenschap, maar door zijn carrière heen ook een leidmotief. Zowel als ontwerper, als marketeer, als lid van de Tweede Kamer en nu ook vanuit een consultancy-rol, maakte en maakt hij steeds duidelijk dat in ieders rol en functie het mogelijk is om betrokken te blijven bij mens en samenleving.

100

Ga me maar voorbij dan. Ik doe het niet meer. Vanaf nu rijd ik 100km/u. En de rest ziet maar.

cc-foto: Ewan Topping

Wel vroeg, brrr, maar om 6:15 uur zit ik in de auto. Heb om 8:00 uur een afspraak in Oss. Een afstand van 118 kilometer, zegt Waze. Maar het regent, dus al zegt ie ook dat het in 1 uur en 22 minuten gedaan moet zijn, je weet maar nooit met dit weer. Met een thermoskan koffie mee kan het me ook niet schelen. Als ik maar op tijd ben.

Het plenst echt. Omdat het november is en dus de hele weg donker, is alles bij elkaar het zicht best beroerd. Het verbaast me hoe druk het al is. En ook al is het zicht beroerd en de maximale snelheid op dit stuk A9 100km/u, toch lijk ik de langzaamste op de weg te zijn. Aan de lopende band schieten auto’s me voorbij, alsof het bord de minimale snelheid aangeeft. Die aangekondigde snelheidsverlaging van alles naar 100km/u is duidelijk een farce. Zonder handhaving of trajectcontroles slaat het zichtbaar nergens op. Wat dat betreft heeft Bromet van GroenLinks gelijk: overal trajectcontroles, laat anders maar. Net als op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht. Daar schiet opeens niemand me voorbij. Hypocrieten.

Begrijp wel waar al die ongelukken in de spits vandaan komen. Van het gejakker, weer of geen weer. Als ik een verzekeraar was zou ik een rechtszaak aanspannen tegen de overheid. U jaagt mij op kosten, omdat u weigert voldoende te handhaven.

Ik protesteer op mijn manier. Ga me maar voorbij dan. Ik doe het niet meer. Vanaf nu rijd ik 100km/u. En de rest ziet maar. En zeg niet dat ik naar rechts moet door te bumperkleven als ik een vrachtwagen inhaal, want dan rijd jij te hard of je wilt dat doen en heb je geen recht van spreken. Te hard rijden is namelijk geen recht, maar een overtreding. Toedeloe.

Een uur en bijna 25 minuten deed ik erover. Door 100 te rijden heb ik er maar drie minuten langer over gedaan. En het was relaxed. Cruise aan, radio aan, zen. Hardrijden is nagenoeg zinloos. Alleen maar stress of opgefokt zijn. Heerlijk om dat af te werpen.

En ik heb echt veel minder benzine gebruikt. Als ik op de boordcomputer kijk, heb ik in plaats van 1 op 12 nu 1 op 16 gereden. Dus in plaats van 9,8 liter (16 euro) heb ik nu 7,3 liter (12 euro) verbruikt. Omdat ik zowel heen als terug 100 max heb gedaan, heb ik dus 8 euro in de knip gehouden tegen slechts 6 minuten vertraging op 236 km. In de spits lopen de verschillen nog meer op en is het nog zinlozer. Kom maar op met die 100. En die trajectcontroles. Spaart milieu, klimaat en geld.

Geef een reactie

Laatste reacties (85)