946
26

Econoom/blogger

Ruben van Veen (1979) is econoom. Hij heeft gewerkt bij o.a. Randstad en Schiphol Group, in Nederland en in de Verenigde Staten. Sinds 2010 is hij auteur van de website www.wereldleven.com. Hier schrijft hij over een betere balans in de wereld, minder gericht op prijzen en meer op mensen en duurzaamheid. Het is zijn visie dat alle producten en diensten niet alleen monetair zijn gewaardeerd, maar ook de sociale en ecologische waarde is geïntegreerd.

Hou vol Blokker

De wereld verandert en klanten veranderen. Verander je mee, Blokker? Een degelijk Hollands product, een duidelijk verhaal waar je voor staat en dat voor een scherpe prijs. Ook al is dat soms iets meer dan bij de overkant.

De Blokker gaat weer reorganiseren. Na de faillissementen van Dixons, Perry Sport en V&D lijkt het een vooraankondiging van weer een klassieke winkelformule die om zeep geholpen wordt. Vorig jaar werden er al winkels omgetoverd en mensen ontslagen, nu is de mening dat het niet rigoureus genoeg is en gaat er een schepje bovenop. Zo’n 400 mensen
extra eruit en Blokker gaat het helemaal anders doen.

Voor een buitenstaander leest het een beetje zielig weg. Die kiezen al jaren met hun portemonnee en zien Blokker als een winkel die duurder is dan internet en de Action. Er is geen haar op hun hoofd die erover denkt om straks wél de winkel binnen te lopen. Het argument dat Blokker staat voor (oud) Hollandse glorie heeft geen waarde en de persoonlijke
aandacht al helemaal niet. Wellicht om informatie in te winnen, maar dan wordt alsnog zaken gedaan met de concurrent die het voor een paar procent minder aanbiedt. Dat noemen we nu marktwerking.

Logge onderneming
Waar de traditionele klant lacht, is het voor de traditionele retailer een hard gelag. De klant verandert wel, maar Blokker kan maar moeilijk mee. Jarenlang was er geen noodzaak om te reorganiseren, en werd bij concurrentie gewoon een soortgelijke formule opgezet. Zo bestaat Blokker Holding uit meer dan 10 verschillende ketens zoals Intertoys en Xenos en zijn van alle winkels van de Holding er minder dan de helft van Blokker zelf. Dit alles heeft geleid tot een vrij logge onderneming, die
nu zichtbaar slagkracht mist om mee te kunnen in de snel veranderende winkelomgeving.15781534229_4404e6dee0_z

Action lacht zich een breuk. Zij hebben een simpele formule en het imago van de laagste prijs. Daar trek je klanten mee. Het internet lacht in stilte mee, prijzen vergelijken is onze nationale hobby en zonder personeel en een winkelpand is het makkelijker om de goedkoopste te zijn. En wij als koopjesjagers lachen dus het hardst. Je gaat toch niet meer betalen voor hetzelfde? Je koopt toch liever meer spullen voor dezelfde prijs?

Is dan de simpele conclusie dat Blokker volgend jaar failliet is? Nee. Ik geloof dat Blokker het uit kan houden. Ik zie twee lichtpunten.

Ten eerste is er de nieuwe strategie. Waar het aan schortte was een duidelijk verhaal. Waar staat Blokker voor? Welke klant identificeert zich ermee? Pas als je daar een kraakhelder antwoord op hebt, kun je een markt claimen. Daarnaast moet je kostenniveau structureel omlaag en online omarmen. Al die zaken lijken nu beter nu orde. Hoewel besparen op
kosten door minder personeel in te zetten in de daluren echt niet het benodigde effect zal brengen. Maar met een directeur die van Hema komt hebben ze tenminste iemand in hun gelederen die gezien heeft hoe je een verlieslatende formule weer gezond kan maken. Wel heel erg jammer voor het trouwe maar dure personeel trouwens.

Het tweede lichtpunt gaat over de consument zelf. Ook daar zit licht in de tunnel, al is die tunnel nog best lang. Er lijkt langzaamaan meer besef voor waarde en kwaliteit te komen.

Het bewustzijn groeit dat waarde meer is dan alleen maar geld. Kijk maar naar de recente discussies over belasting betalen. Niemand wil veel belasting betalen, maar veel te weinig is ook weer niet goed. Er moet een balans zijn in wat redelijk is, en de ethische grens schuift langzaam op. Onderzoek laat zien dat een groeiend aantal consumenten bewust bezig is met duurzaamheid in hun afwegingen. Er komen steeds meer kleine winkeltjes met een persoonlijk verhaal, in supermarktland zie je deze trend al langer met producten. De afstand tussen koper en verkoper wordt weer kleiner, we vinden het fijn om meer binding te hebben met onze producten dan alleen de zekerheid van de laagste prijs. Men heeft er dus geld voor over.

Ten aanzien van kwaliteit zal ook het bewustzijn verbeteren. We zijn aan het ‘ontspullen’, en zijn bij aankopen gevoeliger voor duurzaamheid. Op een hoog niveau zie je dit in de opkomende deeleconomie en de aandacht voor circulaire economie. Op een laag niveau zag ik het zelf al na 1 aankoop bij Action. Zo kocht ik met Kerst leuke sneeuwpoppetjes met lampjes erin. Stond super schattig op de schoorsteenmantel, en de poppetjes waren praktisch gratis. Maar na een gezellige avond vergat ik
de lampjes uit te doen, en een dag later waren de batterijen op. Nieuwe poppetjes kopen was goedkoper dan nieuwe batterijen. Ik heb beide maar niet gedaan. Dat gaf alleen maar meer rommel.

Hou vol Blokker. De wereld verandert en klanten veranderen. Veranderen jullie mee? Een degelijk Hollands product, een duidelijk verhaal waar je voor staat en dat voor een scherpe prijs. Ook al is dat soms iets meer dan bij de overkant. Door de klanten goed te helpen en met persoonlijk contact ben je dat meer dan waard.

Beeld: Franklin Heijnen

Geef een reactie

Laatste reacties (26)