3.817
0

Filmmaker, journalist

Bart Juttmann (1981) is filmmaker, journalist en tekstschrijver. Hij recenseert films voor tijdschriften en websites. Daarnaast schreef hij onder meer het scenario voor de webserie 'Ideale liefde' (2013). Andere producties zijn 'Het laatste woord' (2011); 'Thuisfront' (2008); 'De Ein fan 'e Wrald’' (2007); 'The seven of Daran; the battle of Pareo Rock' (2005-2007)

A star is born: Hendrikje Nieuwerf

Dorsvloer Vol Confetti, alleen al vanwege verdienstelijke actrice het kijken waard

Erg veel gebeurt er niet in de film Dorsvloer Vol Confetti. Bij proza is dat misschien minder een probleem, omdat het daar mogelijk is in de geest van de hoofdpersoon te kijken. Films vragen meer om plot. De verfilming van Franca Treur’s semiautobiografische roman komt hierdoor vrij laat op gang, maar wanneer dat gebeurt wordt het toch echt ontroerend.

De film speelt zich af in een gereformeerde gemeenschap, waar de Bijbelse normen streng worden nageleefd, plezier een taboe is en sprookjesboeken worden beschouwd als verleidingskunst van Satan. De twaalfjarige Katelijne, de pientere dochter uit een groot boerengezin, begint te vermoeden dat de wereld meer te bieden heeft. Hormonen beginnen te borrelen en de stap naar de middelbare school belooft contact met de boze buitenwereld. Hoe zullen haar ouders hier op reageren?

Hier ligt de mooie opzet van een klassiek ouder-kind conflict. Maar het duurt lang voor het zover is. De eerste helft van Dorsvloer vol Confetti bestaat uit observaties en momentopnames uit Katelijne’s wereld waarbij ze vooral de passieve toeschouwer is.

De toon is overduidelijk schatplichtig aan Amacord. Dat is een grote naam om je mee te meten en het werkt niet helemaal. De film mist het meeslepende van Fellini’s meesterwerk. Het voelt allemaal als een wat onsamenhangende en veel te lange uitgestrekte eerste akte.

De tweede helft werkt beter. Tijdens een trip naar de stad trekt Katelijne het initiatief naar zich toe en als haar lievelingsbroer zich in de nesten werkt, wordt het conflict op de spits gedreven wat uiteindelijk leidt tot een krachtig slot. Met andere woorden, Dorsvloer Vol Confetti werkt het beste wanneer er sprake is van traditionele dramaturgische constructies die in Nederlandse films nog altijd ondergewaardeerd worden.

Dat wil niet zeggen dat de eerste helft niets te bieden heeft. Het camerawerk is prachtig. De film vertelt meer met beelden dan met dialoog, en weet heel goed de verwondering te vangen waarmee Katelijne naar de wereld kijkt. Dit is ook de verdienste van de 13-jarige hoofdrolspeelster Hendrikje Nieuwerf. A star is born. Zij heeft een fantastisch expressief gezicht en een prachtige lach. Zonder het er ooit dik op te leggen, maakt zij Katelijne’s gevoelswereld tastbaar.

Deze twee dingen: het camerawerk en de hoofdrolspeler maken Dorsvloer Vol Confetti een genereuze aanbeveling waard.

Bart Juttmann, bekend van de webserie Ideale Liefde, bespreekt op Joop wekelijks een film.
Volg Bart ook op Twitter

Geef een reactie

Laatste reacties (0)