628
10

Freelance (onderzoeks)journalist

Florien, 28 jaar. Als sociaal geograaf heb ik veel interesse in de wereld om me heen en dit deel ik graag met anderen. Daarom ben ik na de masteropleiding Human Geography als journalist gaan werken.

Ik ben ontzettend nieuws- en leergierig en een echte generalist, ik weet liever van veel dingen een beetje dan van één ding heel veel. Ik ontdek graag andere landen en hou van reizen en avontuur.

Alternatieve ticketverkoop Melkweg: succesvol, maar omslachtig

Over nieuwe manieren van kaartverkoop die vanuit de sector zelf komen en de ticketwet die maar niet door de Eerste Kamer komt

cc-foto: Rene Mensen
cc-foto: Rene Mensen

De dure doorverkoop van tickets is al jarenlang een groot probleem. Fans die achter het net vissen bij reguliere kaartverkoop betalen woekerprijzen op doorverkoopsites. Deze tweedehands ticketverkopers gaan er met enorme winst vandoor. Vanuit de sector komen nu alternatieve manieren van kaartverkoop om dit probleem tegen te gaan.

Er wordt al jaren, zonder succes, geprobeerd om de doorverkoop van tickets aan banden te leggen. Acht jaar geleden kwam de overheid al met een voorstel voor een ticketwet. Deze wet richt zich vooral op de doorverkoop van tickets en wil de prijzen aan banden leggen. Al sinds 2010 ligt het voorstel voor een ticketwet in de Eerste Kamer. Er is nog steeds geen uitspraak over gedaan.

De Melkweg probeert het probleem nu zelf op te lossen. Door tickets op naam te verkopen willen zij voorkomen dat louche organisaties enorme aantallen tickets opkopen om die vervolgens door te verkopen. Deze maand vond voor de eerste keer een concert plaats waarbij de tickets op deze manier zijn verkocht. Jon Heemsbergen van de Melkweg vertelt dat het voor het publiek goed is bevallen, maar concludeert dat dit niet haalbaar is voor alle concerten. ‘De ticketverkoop op naam gaat handmatig, dus voor ons is de consequentie dat wij meer personeel in moeten zetten.’

Er kleven meer nadelen aan het systeem, zo moeten bezoekers bij de aankoop al weten met wie ze gaan. Als je onverhoopt toch niet kunt moet je je ticket laten omzetten op iemand anders’ naam. Maar het is zeker een interessante tool, volgens Heemsbergen, die zich al jaren bezighoudt met deze problematiek. ‘Dit is een goed voorbeeld van wat je als sector kunt doen aan dit probleem. Zolang de wetgeving er niet is proberen wij te zoeken naar manieren van kaartverkoop die ook voor klanten prettig zijn.’

Heemsbergen is van mening dat een sluitende oplossing voor het probleem van de kaartverkoop niet bestaat. Hij vindt dat de politiek samen met de sector moet kijken naar een zo goed mogelijke manier om het tegen te gaan. Een reden waarom de ticketwet nog steeds niet door de Eerste Kamer is, is dat de politiek vindt dat de sector zelf met een oplossing moet komen. Maar die merken dat dit heel lastig is. ‘De politiek moet kaders zetten waarbinnen wij aan alternatieve manieren van kaartverkoop kunnen werken’, vindt Heemsbergen. ‘Want zolang kaartverkopers op Google kunnen adverteren onder de zoeknaam “Melkweg”, blijft dit probleem in stand. Daar is wetgeving voor nodig.’

Naast de tickets op naam lanceerde de Melkweg vorige week samen met TicketSwap (een officiële, particuliere doorverkoper van tickets) nog een nieuw initiatief: Secure Swap. Als je toch niet naar een concert kan gaan en het ticket graag aan iemand anders wil verkopen is dit een veilige manier. Het doorverkochte ticket wordt vervangen door een geheel nieuw ticket waardoor je niet bang hoeft te zijn dat het ticket dubbel wordt verkocht. De prijs van dat nieuwe ticket mag maximaal 20 procent hoger zijn dan de originele verkoopprijs. Zo betaal je niet veel te veel voor je kaartje én weet je zeker dat het geldig is. Dit werkt nog niet voor tickets op naam, maar is volgens Heemsbergen zeker een interessant eigen alternatief vanuit de sector.

Dit artikel is een vervolg op: Is de wet op de tickethandel ingehaald door de toekomst?

Geef een reactie

Laatste reacties (10)