1.110
21

Emeritus hoogleraar Gezondheidszorg

Ivan Wolffers (1948) studeerde af als arts. Sindsdien schrijft hij over medische onderwerpen, variërend van medicijnen tot zijn eigen prostaatkanker. Hij promoveerde in de medische antropologie en werd in 1989 benoemd tot buitengewoon hoogleraar aan de Vrije Universiteit in Amsterdam waar hij tot zijn emeritaat in 2014 Gezondheidszorg en Cultuur doceerde.

Autojunkies zijn ongezonder

Mensen die met de auto naar hun werk gaan, voelen zich vaker waardeloos en ongelukkig

De vraag hoe je naar je werk gaat zal niet iedereen even veel interesseren, maar het onderzoek uitgevoerd door gezondheidseconomen van de University of East Anglia (UEA) en het Centre for Diet and Activity Research (CEDAR) in Groot-Brittannië zal je daar misschien anders over laten denken.

Mensen die met de auto naar hun werk gaan hebben 13 procent meer psychische belasting dan mensen die lopen of de fiets nemen. Je hebt dus meer voordelen dan alleen een betere lichamelijke conditie als je de auto thuis laat.

De onderzoekers maakten gebruik van gegevens van bijna 18.000 Britten die dagelijks naar hun werk heen en weer moesten over een periode van 18 jaar. De onderzoekers vergeleken niet alleen fietsers met autorijders, maar keken ook naar wat er gebeurde als mensen de manier waarop ze naar hun werk gaan veranderen.

Lopers en fietsers konden zich beter concentreren en voelden zich minder gespannen dan autogebruikers. De mensen die in de auto stappen om naar hun werk te gaan blijken zich vaker waardeloos en ongelukkig te voelen, ze slapen minder en hebben meer problemen om hun problemen onder ogen te zien.

Hoe langer je in de auto zit hoe erger de effecten. En mensen die het openbaar vervoer gebruiken? Die doen het niet zo goed als de fietser en lopers, maar beter dan de autojunkies. Ze zitten natuurlijk vaak opgepropt in de geur van natte jassen, maar hebben meer tijd om te ontspannen, wat te lezen of te babbelen. Bovendien gaat het gebruik van openbaar vervoer samen met stukken lopen of fietsen om bij een station te komen of om van de bushalte naar huis te gaan.

Zo’n onderzoek gaat van alle kanten beschoten worden. Door wetenschappers die zullen zoeken naar mogelijke andere verklaringen voor het verschil, door mensen die opkomen voor de auto-industrie. Na twee maanden is het onderzoek weer vergeten. Maar plaatselijke overheden met ballen zouden dit onderzoek als extra argument kunnen gebruiken om wandelen en fietsen te vergemakkelijken. Misschien kunnen ze het geld daarvoor uit de pot voor maatschappelijk welzijn halen, want als de fietsers en lopers zich beter concentreren, meer slapen en meer verdienen, dan hebben we de investering snel terug.

Volg Ivan Wolffers ook op Twitter
Ivan schrijft voor Joop elke dag een Gezond Weetje van de Dag: 
klik hier voor een overzicht


Laatste publicatie van IvanWolffers

  • Broer van God

    Oktober 2017


Geef een reactie

Laatste reacties (21)