4.885
19

Filosoof

Filosoof en docent. Zijn interessegebieden binnen de filosofie zijn onder andere het gedachtegoed van de Frankfurter Schule en van de hedendaagse filosofen Byung-Chul Han en Slavoj Žižek.

Baudet is de echte oikofoob

Een land van samenwerking, kansen en innovatie. Al deze waarden moeten we koesteren en staan lijnrecht tegenover de visie van Baudet.

cc-foto: Martin de Lusenet

Nederland moet trotser op zichzelf kunnen zijn. Niet alleen is Nederland dat niet, het ‘haat zichzelf’. Dat kwam duidelijk naar voren in Thierry Baudets overwinningsspeech. Hij gebruikte hiervoor de term oikofobie (van het Griekse oikos, wat thuis betekent). Een term die hij ontleent aan de Britse conservatieve filosoof Roger Scruton en waarmee een afkeer van de natie (het thuis) wordt bedoeld. Baudet heeft gelijk dat we trotser moeten zijn op Nederland, maar om andere redenen dan hij geeft. Zodra we dat inzien, wordt direct duidelijk dat Baudet zelf een oikofoob is.

Als ik denk aan een groot Nederland, dan denk ik net als Baudet aan het verleden. Maar Baudet haalt dan veelvuldig zijn stokpaardje het boreaal tijdperk aan. Die term is niet onschuldig maar verwijst naar een tijd waarin blanken de dienst uitmaakten op het noordelijk halfrond. Op de plek van het woord blank mag u gerust Arisch neerzetten, want het boreale tijdperk is een nazistische stichtingsmythe. Een racistische theorie bedacht door Duitsers die bij ons de dienst uitmaakten? Nee, dat moeten we niet overnemen.

Ik kijk terug naar een andere periode uit de Nederlandse geschiedenis: de Gouden Eeuw. En ja, die periode was misschien niet zo perfect als ik hem nu ga afschilderen. Maar laten we als links ook een positief vergezicht schetsen op basis van het verleden. Voor Baudet werkt het en voor ons kan dat ook. Feit is namelijk dat die periode de elementen van de Nederlandse identiteit bevat waar we trots op kunnen zijn en zo een positief ideaal toont om naar toe te werken. Tegelijkertijd laat ze ook goed zien waar de ideeën van Baudet spaak lopen.

De grootste Nederlander ooit
Bij de Gouden Eeuw moet ik namelijk denken aan misschien wel de grootste Nederlander ooit: Baruch Spinoza. Hij is een van de grootste filosofen allertijden en de grootste vrijdenker van zijn tijd. Te vrij voor zijn tijd, want sommige geleerden menen dat hij atheïst was. En dat in de zeventiende eeuw! In ieder geval was hij voorstander van belangrijke Nederlandse waarden als tolerantie en vrijheid van meningsuiting. Overigens was hij etnisch Nederlands-Portugees en Joods. Hij past daarmee totaal niet in het beeld van een boreaal tijdperk. Hoe kan het dan dat hij toch Nederlander was? Dat kwam doordat Nederland een gastvrij en tolerant land was. Een land van samenwerking, kansen en innovatie. Al deze waarden moeten we koesteren en staan lijnrecht tegenover de visie van Baudet.

De voorouders van Spinoza werden vervolgd omdat ze Joods waren. Nederland bleek een veilig toevluchtsoord omdat Nederland (relatief) tolerant was. Ook was het een divers en rijk land met mogelijkheden tot ontwikkeling. Dat zagen ze goed in de Gouden Eeuw. Door open te staan voor buitenstaanders en hun ideeën en innovaties floreerde Nederland als nooit tevoren – niet ondanks, maar door de open grenzen kon in Nederland gemakkelijker dan waar ook ter wereld kennis en innovaties worden uitgewisseld.

Vandaag de dag zie ik dit terug bij mijn diverse groep aan leerlingen. Waarbij gezegd moet worden: juist de leerlingen van buitenlandse komaf zijn vaak ambitieus en gedisciplineerd. Zij willen iets van hun leven maken. Net als de Spinoza’s. Ook moet ik denken aan het onlangs verschenen nieuws van de NOS dat Nederland tienduizenden arbeidsmigranten nodig heeft om het land draaiende houden. En dan wil Baudet migratie stoppen en zo Spinoza’s-in-de-dop hun kansen ontnemen om ons land beter te maken. Hoe oikofoob is dat!

Als ik denk aan waar we trots op mogen zijn in Nederland dan denk ik dus niet aan een boreaal tijdperk, maar aan samenwerking, kansen en tolerantie. Waarden waar we niet alleen trots op moeten zijn, maar die we ook moeten uitdragen, zowel nationaal als internationaal. Rechtsfilosofe Tamar de Waal heeft in haar promotieonderzoek al aangetoond dat dit op nationaal niveau niet genoeg gebeurt. Tijdens de inburgering staat namelijk centraal wat de immigrant allemaal moet doen in plaats van een integratie gebaseerd op een wil om samen te leven. Samenwerking, kansen en tolerantie zijn dus ver te zoeken. Terwijl gastvrijheid juist aantoonbaar het beste resultaat oplevert.

Ook internationaal kunnen we samenwerken. Samen met Europa bereiken we meer. Iets wat het ellendige vooruitzicht voor de Britten bij een Brexit aantoont. Daar dreigen medicijnentekorten en volgens hun minister van Justitie zelfs voedseltekorten. We weten hierdoor dat de gevolgen desastreus zullen zijn als we de Europese samenwerking opzeggen. En dan wil Baudet toch een Nexit. Hoe oikofoob kun je zijn?

Samenwerking, kansen en tolerantie. Dat zijn de waarden die in het verleden zorgden voor een mooi en voortvarend Nederland. Dat zijn de waarden die ik mijn leerlingen bij maatschappijleer en filosofie aanleer. Dat zijn de waarden waarmee een echte Nederlandse Renaissance mogelijk is. De haat en uitsluiting van Forum voor de Democratie passen niet in dat beeld van Nederland.  En daarom is Baudet de echte oikofoob.


Laatste publicatie van Floris Schleicher

  • Filosoferen over God


Geef een reactie

Laatste reacties (19)